Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttisen toiminnan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP71-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

13.01.2023 - 19.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jasu Forss
  • Akvaliina Lacho

Ryhmät

  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää toiminnan merkityksen ja toimintaa mahdollistavat tekijät toimintaterapiassa. Opiskelija selittää toimintaan osallistumisen merkitystä ihmisen elämässä ja oppii analysoimaan toimintaa. Opettelee havainnoimaan ja haastattelemaan toisia ihmisiä pystyäkseen tunnistamaan heille merkityksellistä toimintaa. Osaa nimetä toiselle merkitykselliseen toimintaan liittyviä tekijöitä ja myös tarkastella sitä suhteessa toiminnan analyysi malliin. Opiskelija analysoi omaa toimintaansa ja sen merkitystä itselle.

Sisältö

- Toiminta ja toiminnallisuus ilmiönä toimintaterapiassa?ja toiminnan tiede
- Toiminta ja toiminnallisuus ilmiönä toimintaterapiassa
- Englannin kielen käsitteet: activity and occupation
- Yksilön, toiminnan ja ympäristön välinen suhde
- Toiminnan analysointi
- Haastattelu ja havainnointi

Aika ja paikka

13.1-13.2.2023 sisältäen kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.

Läsnäoloa edellyttävä opetus:
13.1. orientaatio opintojaksoon
23.1. luento-opetus ja työpajatyöskentely
13.2. ryhmätöiden esitykset

Lisäksi yksi etäopetuskerta 1.2.

Tehtävien palautusaikataulu ilmoitetaan orientaatiokerralla.

Oppimateriaalit

Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123)Toiminnan terapeuttisen voiman malli.

Toimintaterapian nimikkeistö 2017

Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luento-opetus ja työpajatyöskentely (edellyttää läsnäoloa)
Ryhmätyöskentely ja -tehtävä sekä tehtävän esitys
Itsereflektio yksilötehtävänä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, josta osa itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin aikoihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja omien ja yhdessä jaettujen kokemusten kautta opitaan asioita. Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on oman oppimisen kannalta merkitystä paljon.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson ryhmätehtävä arvioidaan numeraalisesti (0-5), yksilötehtävä hyväksytty-täydennettävä.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.