Siirry suoraan sisältöön

Arvoketjut ja vastuullisuuden mittarit tekstiili- ja vaatetusalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000FA53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 02.09.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 14.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 21

Koulutus

  • Vaatetusalan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Vaatetus Kulttuuripalvelut
  • Essi Karell
  • Marja Tuhkanen

Vastuuopettaja

Essi Karell

Ryhmät

  • K0922S6
    Vaatetusalan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

• Opiskelija ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen ja kykenee edistämään sen ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista alansa organisaatioissa.
• Opiskelija ymmärtää tekstiili- ja vaatetusalan arvoketjujen kompleksisuutta ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.
• Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja ja menetelmiä sekä ymmärtää, kuinka hyödyntää niitä omalla alalla.
• Opiskelija osaa arvioida erilaisia ympäristöjärjestelmiä.
• Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta ja osaa argumentoida sen puolesta.
• Opiskelija laajentaa osaamistaan organisaation vastuullisuuden mittaamiseen, arvioimiseen ja kehittämiseen.

Sisältö

• Yhteiskunta- ja yritysvastuu; taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu
• Haasteet tekstiili- ja vaatetusalan globaaleissa arvoketjuissa
• Ilmastotavoitteet ja hiilineutraali yritystoiminta tekstiili- ja vaatetusalalla
• Organisaation vastuullisuuden mittaaminen
• Työkaluja ja menetelmiä ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun arvioimiseen
• Ympäristöjärjestelmät, -merkit ja sertifikaatit
• Ympäristöauditoinnin ja sosiaalisen auditoinnin periaatteet
• Arvoketjun läpinäkyvyys; teknologian ja digitaalisuuden merkitys

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja tekstiili- ja vaatetusalan arvoketjujen yhteiskunnallisia vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja sekä menetelmiä ja on tietoinen erilaisista ympäristöjärjestelmistä. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja kykenee tuomaan niitä esiin alansa toimintaympäristössä. Opiskelija ymmärtää tekstiili- ja vaatetusalan yhteiskunnallisia vaikutuksia kokonaisvaltaisesti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja, menetelmiä ja ympäristöjärjestelmiä sekä ymmärtää, kuinka hyödyntää niitä omalla alalla. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut aktiivisesti oppimistilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja kykenee edistämään niitä alansa toimintaympäristössä. Opiskelija ymmärtää tekstiili- ja vaatetusalan yhteiskunnallisia vaikutuksia kokonaisvaltaisesti ja osaa lähestyä niitä analyyttisesti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa arvioida erilaisia ympäristöjärjestelmiä. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta ja osaa argumentoida sen puolesta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät määräajassa ja osallistunut rakentavasti oppimistilanteisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää yhteiskuntavastuun keskeiset osa-alueet ja tekstiili- ja vaatetusalan arvoketjujen yhteiskunnallisia vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden eri osa-alueiden arvioimiseen tarkoitettuja työkaluja sekä menetelmiä ja on tietoinen erilaisista ympäristöjärjestelmistä. Opiskelija ymmärtää arvoketjun läpinäkyvyyden ja tiedonkeruun välttämättömyyden kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja osallistunut oppimistilanteisiin.