Siirry suoraan sisältöön

Johdatus konservointiin I (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FA19-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 02.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 18

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää konservointitoiminnan tavoitteet ja pohtii omaa suhdettaan siihen. Opiskelija tutustuu konservoinnin filosofiaan ja etiikkaan. Opiskelija ymmärtää, miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä sekä ymmärtää mitä ennalta ehkäisevä konservointi on. Opiskelija oppii ymmärtämään dokumentoinnin merkittäväksi konservoinnin toimenpiteeksi. Opiskelija oppii käyttämään konservointialan terminologiaa ja määrityksiä. Opiskelija tuntee konservoinnin eri suuntautumisvaihtoehtojen tehtäväkenttää ja työpaikkoja. Opiskelija tuntee konservointialan organisaatioita ja tutustuu konservointialan tietolähteisiin. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen osana kulttuuriperinnön hoitoa.

Sisältö

Konservoinnin termit ja määritykset.
Dokumentointi.
Konservointialan työpaikat ja suuntautumisalat.
Koservointialan organisaatiot ja tietolähteet.
Kestävä kehitys osana konservointia ja kulttuuriperinnön hoitoa.

Oppimateriaalit

Lehtorin ja luennoitsijoiden antamat aineistot opintojakson aikana.
Kirjoja:
Salvador Muñoz Viñas: On the Ethics of Cultural Heritage Conservation, 2020.
Salvador Muñoz Viñas: Contemporary Theory of Conservation, 2011
Barbara Appelbaum: Conservation Treatment Methodology

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja luennot.
Ryhmätyöt sekä itsenäinen työskentely kirjallisuuden parissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

opintojaksolla ei ole tenttiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää konservointitoiminnan tavoitteet. Tunnistaa konservointialan käsitteitä ja termejä. Opiskelija ymmärtää dokumentoinnin konservaattorin työksi. Opiskelija tietää konservointialan organisaatioita ja tietolähteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää konservointitoiminnan tavoitteet ja pohtii omaa suhdettaan siihen. Opiskelija ymmärtää, miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä sekä ymmärtää mitä ennalta ehkäisevä konservointi on. Opiskelija oppii ymmärtämään dokumentoinnin merkittäväksi konservoinnin toimenpiteeksi. Opiskelija oppii käyttämään konservointialan terminologiaa ja määrityksiä. Opiskelija tuntee konservoinnin eri suuntautumisvaihtoehtojen tehtäväkenttää ja työpaikkoja. Opiskelija tuntee konservointialan organisaatioita ja tutustuu konservointialan tietolähteisiin. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen osana kulttuuriperinnön hoitoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata konservointitoiminnan tavoitteita syvällisesti ja pohtii omaa suhdettaan ammatilliseen kehittymiseen. Opiskelija osaa kuvailla, miten konservointi poikkeaa restauroinnista ja entisöinnistä sekä ymmärtää mitä ennalta ehkäisevä konservointi on. Opiskelija ymmärtää dokumentoinnin merkittäväksi konservoinnin toimenpiteeksi. Opiskelija oppii käyttämään konservointialan terminologiaa ja määrityksiä. Opiskelija on kiinnostunut konservointialan organisaatioista ja tietolähteistä. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen osana kulttuuriperinnön hoitoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen ja ryhmätehtävien että itsenäisten kirjallisten tehtävien arivointiin.
Jokaista opiskelijaa arvioidaan opintojakson osaamistavoitteiden mukaisesti ja siltä osin miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.