Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (C++) (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00VI01-3026

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 5000

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Hyyryläinen
  • Virve Prami

Vastuuopettaja

Janne Salonen

Ryhmät

  • VIOPE_2024_MAKSULLINEN_JARJESTELMA
    Viope TiVi (NonStop), vuosi 2024

Tavoitteet

Opiskelija tuntee C++-kielen ja sen erityispiirteet olio-ohjelmoinnissa. Opiskelija osaa määritellä luokan, luoda olion ja kirjoittaa koodia, jossa oliota käytetään. Opiskelija osaa olioiden välisen yhteistyön, periytymismekanismin ja pystyy hyödyntämään dynaamista sidontaa. Opiskelija osaa käyttää operaattorifunktioita.

Sisältö

- olion automaattinen ja dynaaminen luonti
- konstruktorit ja destruktorit
- periytyminen, assosiaatiot, koostuminen
- virtuaalifunktiot ja myöhäinen sidonta
- erilaiset parametrityypit
- kopiointikonstruktori
- operaattorifunktiot
- geneeriset funktiot

Aika ja paikka

Koska kyseessä on 100% itsenäisesti suoritettava kurssi, riippuu opiskelupaikka ja -aika opiskelijasta itsestään.

Oppimateriaalit

Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Sisällön jaksotus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija ymmärtää luokan ja olion eron
- Opiskelija ymmärtää, miksi luokkia yleensä tarvitaan ja käytetään. Opiskelija osaa itse laatia yksinkertaisia luokkia ja käyttää niitä.
- Opiskelija ymmärtää mitä merkitsevät koostuminen, periytyminen
- Opiskelijalla on käsitys siitä, että luokan suunnittelussa pyritään luokan yleiskäyttöisyyteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija ymmärtää dynaamisen muistinkäytön edut ja haitat olioiden käytössä ja suunnittelussa.
- Opiskelija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon luokan suunnittelussa dynaamisten datajäsenten aiheuttamat haasteet (destruktorin tarve, kopiokonstruktorin tarve, sijoitusoperaattorin tarve jne).
- Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivan luokkasuhteen (periytyminen, assosiaatio, koostuminen) hyödyntäessään uuden luokan toteutuksessa olemassa olevaa luokkaa.
- Opiskelija osaa myös toteuttaa uuden luokan yllämainituilla luokkasuhteilla.
- Opiskelija osaa käyttää virtuaalisia funktioita ja abstrakteja luokkia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa ottaa sovellusten ja luokkien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon mahdolliset muistivuodot ja osaa estää niiden syntymisen kaikissa tilanteissa (myös poikkeustilanteissa).
- Osoittimien käyttö on sujuvaa
- Opiskelija osaa käytännössä valita ratkaisuja, jotka edistävät uudelleenkäytettävyyttä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kun olet tehnyt 80% tehtävistä, niin kurssiarvioinnin saamiseksi sinun tulee lähettää sähköpostiviestiä osoitteeseen: viopesupport@metropolia.fi

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet
Osallistujilta edellytetään perustiedot yksinkertaisten www-sovellusten ohjelmoinnista.

Lisätiedot

1. Olioparadigmojen toteutustavat eri ohjelmointikielissä
2. Suunnitteluaineiston hyödyntäminen
3. Käyttöliittymän ja sovelluslogiikan eristäminen (MVC)