Olio-ohjelmointi (C++) (3 op)
Toteutuksen tunnus: TT00VI01-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 17.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Karaportti 2
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5000
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mika Hyyryläinen
- Virve Prami
- Vastuuopettaja
- Janne Salonen
- Ryhmät
-
hakijan_työpöydältä_poistetut_toteutuksetMaksullisesta poistetut toteutukset
- Opintojakso
- TT00VI01
Tavoitteet
Opiskelija tuntee C++-kielen ja sen erityispiirteet olio-ohjelmoinnissa. Opiskelija osaa määritellä luokan, luoda olion ja kirjoittaa koodia, jossa oliota käytetään. Opiskelija osaa olioiden välisen yhteistyön, periytymismekanismin ja pystyy hyödyntämään dynaamista sidontaa. Opiskelija osaa käyttää operaattorifunktioita.
Sisältö
- olion automaattinen ja dynaaminen luonti
- konstruktorit ja destruktorit
- periytyminen, assosiaatiot, koostuminen
- virtuaalifunktiot ja myöhäinen sidonta
- erilaiset parametrityypit
- kopiointikonstruktori
- operaattorifunktiot
- geneeriset funktiot
Aika ja paikka
Koska kyseessä on 100% itsenäisesti suoritettava kurssi, riippuu opiskelupaikka ja -aika opiskelijasta itsestään.
Oppimateriaalit
Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.
Opetusmenetelmät
100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyy kurssin oppimisympäristöstä.
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Riippuu opiskelijasta itsestään.
Sisällön jaksotus
Riippuu opiskelijasta itsestään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija ymmärtää luokan ja olion eron
- Opiskelija ymmärtää, miksi luokkia yleensä tarvitaan ja käytetään. Opiskelija osaa itse laatia yksinkertaisia luokkia ja käyttää niitä.
- Opiskelija ymmärtää mitä merkitsevät koostuminen, periytyminen
- Opiskelijalla on käsitys siitä, että luokan suunnittelussa pyritään luokan yleiskäyttöisyyteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija ymmärtää dynaamisen muistinkäytön edut ja haitat olioiden käytössä ja suunnittelussa.
- Opiskelija ymmärtää ja osaa ottaa huomioon luokan suunnittelussa dynaamisten datajäsenten aiheuttamat haasteet (destruktorin tarve, kopiokonstruktorin tarve, sijoitusoperaattorin tarve jne).
- Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivan luokkasuhteen (periytyminen, assosiaatio, koostuminen) hyödyntäessään uuden luokan toteutuksessa olemassa olevaa luokkaa.
- Opiskelija osaa myös toteuttaa uuden luokan yllämainituilla luokkasuhteilla.
- Opiskelija osaa käyttää virtuaalisia funktioita ja abstrakteja luokkia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa ottaa sovellusten ja luokkien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon mahdolliset muistivuodot ja osaa estää niiden syntymisen kaikissa tilanteissa (myös poikkeustilanteissa).
- Osoittimien käyttö on sujuvaa
- Opiskelija osaa käytännössä valita ratkaisuja, jotka edistävät uudelleenkäytettävyyttä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kun olet tehnyt 80% tehtävistä, niin kurssiarvioinnin saamiseksi sinun tulee lähettää sähköpostiviestiä osoitteeseen: viopesupport@metropolia.fi
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet
Osallistujilta edellytetään perustiedot yksinkertaisten www-sovellusten ohjelmoinnista.
Lisätiedot
1. Olioparadigmojen toteutustavat eri ohjelmointikielissä
2. Suunnitteluaineiston hyödyntäminen
3. Käyttöliittymän ja sovelluslogiikan eristäminen (MVC)
Lisätiedot
1. Olioparadigmojen toteutustavat eri ohjelmointikielissä
2. Suunnitteluaineiston hyödyntäminen
3. Käyttöliittymän ja sovelluslogiikan eristäminen (MVC)
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet
Osallistujilta edellytetään perustiedot yksinkertaisten www-sovellusten ohjelmoinnista.