Siirry suoraan sisältöön

Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juhani Ahlajoki
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sanna Syrjänen
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Asta Levy
  • Jarmo Hynninen
  • Kimmo Salonen
  • Marko Liski
  • Okko Kivikataja
  • Susanna Mesiä
  • Juha Karvonen
  • Antti Rissanen
  • Seppo Suhonen
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät

  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.

Sisältö

Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)

Opetusmenetelmät

Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.

Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op

Sisällön jaksotus

Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä sekä kirjallisesti että suullisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.