Siirry suoraan sisältöön

Taiteen soveltavan käytön monet mahdollisuudet, vamuka (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX37-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio

Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät

  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa taiteen soveltavan käytön erilaisissa ympäristöissä ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan näissä yhteistyö- ja työelämäverkostoissa (esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa).

Sisältö

Luovan toiminnan, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus erilaisissa konteksteissa, reflektointi yksin ja yhdessä, toimiminen taiteen soveltavan käytön erilaisissa ympäristöissä ja monenlaisessa työelämäyhteistyössä, musiikki osana yhteisöllistä toimintaa ja hyvää elämää.

Aika ja paikka

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa -24.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Sisällön jaksotus

Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukujärjestyslakanassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
SISÄLTÄÄ:
- Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät
- Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät
- KuKu-projekti
- "Monitaide"-projekti
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista, kokemuksia ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella toimintaa taiteen soveltavan käytön erilaisissa ympäristöissä ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan näissä yhteistyö- ja työelämäverkostoissa (esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa) sekä kehittää toimintaa moniammatillisissa tiimeissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa huomioida erilaisia musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön toimintaympäristöjä sekä erityisen tuen tarpeita musiikkitoiminnan suunnittelussa. Hän kykenee aktiivisesti laajentamaan toimintaansa ryhmätyöskentelyssä ja toimimaan itselleen uusissakin rooleissa erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.