Siirry suoraan sisältöön

Modernit materiaalit ja teollinen kulttuuriperintö (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00ED77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä
  • Anna Häkäri
  • Kirsi Perkiömäki

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA20S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee ja tunnistaa muoveja ja moderneja materiaaleja sekä tietää niihin liittyviä konservointiongelmia sekä käytännössä että teoriassa. Opiskelija tuntee modernien materiaalien historiaa ja valmistusmenetelmiä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa arkisto- ja museokokoelmista muoveja ja moderneja materiaaleja. Opiskelija ymmärtää kokoelmien säilymiselle haasteellisten muovien ja modernien materiaalien olosuhdevaatimukset ja osaa tehdä toimenpide-ehdotuksia kokoelmanhoidollisesta näkökulmasta.

Opiskelija ymmärtää miksi teollista kulttuuriperintöä suojellaan ja säilytetään. Opiskelija ymmärtää miten teollinen kulttuuriperintö rakentaa paikallisidentiteettiä tai voi olla osa maailmanperintöä. Opiskelija osaa laatia riskikartoituksen teollisen kulttuuriperinnön kohteessa.

Sisältö

Muovit ja modernit materiaalit arkistoissa ja museokokoelmissa sekä konservoinnissa. Muovien historiaa. Muovien ja modernien materiaalien kemiaa ja säilymisominaisuuksia. Erilaisten muovien ja modernien materiaalien tunnistaminen.

Teollisen kulttuuriperinnön opintojakso toteutetaan kenttäkurssina Unescon maailmanperintökohteessa, Verlassa. Verlassa toteutetaan riskikartoituksia ja käytännön konservointitehtäviä.
Kulttuuriperinnön suojeluun ja säilyttämiseen liittyvät ristiriidat

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.