Elämänkulun tukeminen sosionomin työssä ja ammatillinen englanti (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP03-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.09.2020 - 30.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 17
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Anu Ihanus
- Seija Mäenpää
- Eveliina Korpela
- Minna Kalajoki
- Satu Hakanen
Ryhmät
-
VAKA22KVarhaiskasvatuksen polku
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija oppii elämänkulun tukemisessa käytettäviä sosiaalipedagogisia menetelmiä. Hän osaa toteuttaa yksilöiden ja yhteisöjen osallistumista tukevaa ja moninaisuuden huomioon ottavaa toimintaa ja reflektoida toimintaansa. Varhaiskasvatuspolun opiskelijoiden tavoitteissa korostuvat varhaiskasvatuksessa olevan lapsen tukeminen ja lasten elämäntilanteet.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen osana ammattitaitoaan. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa (CEFR) B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja hän osaa ottaa huomioon kielen tilanteisen vaihtelun. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Elämänkulku, elämäntapa, elämänvaiheet ja -tapahtumat. Moninaisuus, etniset ryhmät. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä.
Aika ja paikka
Myllypuron kampus, 14.3.-22.4.2022
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Itsenäinen oppiminen
Vertaisoppiminen
Oppimistehtävät
Varhaiskasvatuksessa tehtävä projekti
Opintojaksoon sisältyy ammatillisen englannin opinnot 3 op
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan suunnittelema ja toteuttama projekti työelämässä, varhaiskasvatuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Opintojaksolla on opetusta, johon tulee osallistua sekä paljon itsenäisesti tehtävää opiskelua.
Sisällön jaksotus
Orientatio 14.3.2022, pakollinen osallistuminen
Opintojakson aihepiirit:
- Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus
- Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa
- Elämänkulun tukemisen menetelmät:
Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunnan ilo elämänkulun tukena.
- Itsenäistä työskentelyä
- Työelämän englanti.
Loppuseminaari 22.4.2022.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on tarkoitettu Metropolian avoimessa ammattikorkeakoulussa varhaiskasvatuksen 60 op kokonaisuutta opiskeleville (ryhmä VAKA22K)
Opintojaksolla opiskellaan 10 op = 270 h opiskelijan työtä
Opintojaksolla on opetusta, johon tulee osallistua sekä paljon itsenäisesti tehtävää opiskelua.
Opintojaksoon sisältyy ammatillisen englannin opinnot 3 op.
Alustava aikataulu ilmoitetaan myöhemmin. Muutokset mahdollisia.
Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja, sekä varhaiskasvatuksen ja musiikin opetus
Päivi Eskelinen-Roos/Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus -opetus
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus -opetus
Seija Mäenpää / kuvataiteen opetus
Minna Kalajoki / Englannin opetus
Kevin Collet / Liikkumisen ilo -opetus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen,
vaadittujen oppimistehtävien hyväksytyt suoritukset.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.