Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalvelutyö (itsenäisen työskentelyn toteutus) (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP06-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuija Strandén-Mahlamäki
  • Ulla Saukkonen
  • Janika Kosonen

Vastuuopettaja

Janika Kosonen

Ryhmät

  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaalihuollon keskeisimmän yleislainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Opiskelija osaa huomioida asiakasturvallisuuden ulottuvuudet sosiaalialan työssä. Hän tietää sosiaalihuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija tuntee palveluohjauksen erilaisia malleja. Hän osaa soveltaa sosiaalialan työtä ohjaavia säädöksiä ja keskeisiä ohjeita.

Opiskelija ymmärtää verkko-ohjauksen erityispiirteitä ja vaatimuksia sosiaalialan työssä. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa ja ohjata asiakkaita palveluihin. Opiskelija tietää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia sosiaalialan työssä.

Sisältö

Sosiaalihuollon keskeinen yleislainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakasturvallisuus. Normihierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Asiakkaan oikeusturva, muistutus, kantelu ja muutoksenhaku. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen mallit. Palvelutarpeen arviointi. Erityisen tuen tarpeessa oleva henkilö. Asiakassuunnitelma. Asiakastyön dokumentointi ja asiakirjojen käsittely.

Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset periaatteet, tietoturvallisuus ja tietosuoja. Digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet sosiaalialan työssä.

Aika ja paikka

Tämä opintojaksototeutus on tarkoitettu ryhmän SXH21S1 -opiskelijoille. Toteutukselle voidaan ottaa enintään 35 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, valitaan 35 ensiksi ilmoittautunutta (ilmoittautumisjärjestys).
KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA (4 op) OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022 / TSM)
Aikataulu:
24.10.- 4.11. Orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 4.11.
24.10. - 10.11. Chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
8.11. klo 12.45-16.00 Lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
10.11. klo 14.30-16.00 Reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa (perustuu luettuun materiaaliin), pakollinen osallistuminen
14.11. klo 10.15-11.45 Keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävien palautukset viim. 21.11. ja 28.11.
28.11. klo 13.00-16 Vierailija työelämästä ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
30.11. klo 9.00-11.00 Reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.12.2022.

Palvelu- ja lainsäädännön osuus (6 op) alkaa orientaatiotapaamisella kampuksella 27.10. klo 12.45-16 oppimistilassa MPB4005.
18.11. klo 9-12 Dokumentointipaja - esimerkkinä palvelutarpeenarviointi. Zoomissa.
22.11. klo 9-12 Palveluohjausseminaari kampuksella
5.12. klo 9 - 12 TENTTI kampuksella

Muut aikataulut tämän osuuden osalta täydennetään myöhemmin.

Tarkistathan päivitetyn aikataulun ja sisällön ennen opintojakson alkua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkko-ohjauksen osuudessa ei tenttiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä opintojaksototeutus on tarkoitettu ryhmän SXH21S1 -opiskelijoille. Toteutukselle voidaan ottaa enintään 35 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, valitaan 35 ensiksi ilmoittautunutta (ilmoittautumisjärjestys).

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA (4 op) OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022 / TSM)
Aikataulu:
24.10.- 4.11. Orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 4.11.
24.10. - 10.11. Chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
8.11. klo 12.45-16.00 Lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
10.11. klo 14.30-16.00 Reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa (perustuu luettuun materiaaliin), pakollinen osallistuminen
14.11. klo 10.15-11.45 Keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävien palautukset viim. 21.11. ja 28.11.
28.11. klo 13.00-16 Vierailija työelämästä ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
30.11. klo 9.00-11.00 Reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.12.2022.

Palvelu- ja lainsäädännön osuus (6 op) alkaa orientaatiotapaamisella kampuksella 27.10. klo 12.45-16 oppimistilassa MPB4005.
22.11. klo 9-12 Palveluohjausseminaari Kampuksella
5.12. klo 9-12 TENTTI kampuksella

Muut aikataulut tämän osuuden osalta täydennetään myöhemmin.

Tarkistathan päivitetyn aikataulun ja sisällön ennen opintojakson alkua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.