Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX23-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.11.2021 - 12.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sanna Vuolteenaho
- Timo Raatikainen
- Vastuuopettaja
- Laura Huhtinen-Hilden
- Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00DX23
Tavoitteet
Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa käyttää kehityspsykologista tietoa opetuksen suunnittelun lähtökohtana ja tunnistaa luovuuteen, musiikkiin ja taiteeseen liittyviä merkityksiä oppimisen taustalla. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa lapsiryhmässä ja kykenee tunnistamaan erilaisia pedagogisen toiminnan vaihtoehtoja näissä tilanteissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja ryhmän päämäärää tukien. Opiskelija kykenee aktiivisesti kehittämään omaa muusikkouttaan osana pedagogisia projekteja ja tehtäviä.
Sisältö
Musiikin oppiminen ja elämänkulku, opetuksen suunnittelu, oppijalähtöisyys, vuorovaikutus, opetustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, muusikkous pedagogin työvälineenä, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään.
Työmuodot
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa
(Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op)
tapahtuu ma klo 9.00-11.15 , torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 AS102 ja AS411 luokissa. Vamukaopetuksen osalta lukuvuosi alkaa to 12.1 kaikkien yhteisellä MEGApäivällä ja pe 13.1. on kaikille musiikkipedagoigeille yhteinen pedagoginen aamu (ks. myöhemmin lähetettävä aikataulu), oma ensimmäinen tunti ma 16.1. klo 9.00 -11.15. Viimeistään silloin saatte tarkennetun ja tuntikohtaisen lukujärjestyksen kevään oppitunneistanne. HUOM! tuntien tarkat aloitusajat sovitaan ryhmän ja opettajien kesken.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu päiväkotiympäristössä, sekä soivat satutuokiot Myyrmäen kirjastossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon erilaisten ryhmien tilanteita ja tarpeita. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä.