Siirry suoraan sisältöön

Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 3 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX47-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Ilkka Teerijoki
  • Sanna Syrjänen
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Jarmo Hynninen
  • Asta Levy
  • Kimmo Salonen
  • Pekka Luukka
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Juha Karvonen
  • Antti Rissanen
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Vastuuopettaja

Raili Honkanen-Korhonen

Ryhmät

  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen asiantuntijana. Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoimaan. Hän kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria. Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä. Hän osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla ja osaa syventää pedagogista tietoisuuttaan osana ammatillista kehittymistään. Opiskelija tuntee oman instrumenttinsa haastavampaa ohjelmistoa. Opiskelija on omaksunut jatkuvan reflektion osaksi omaa ammatillista kehittymistään ja osaa ilmaista sitä myös ePortfoliossa.

Sisältö

Instrumenttipedagogiikan syventävät sisällöt, oman instrumentin vaikeampi ohjelmisto, improvisoinnin pedagogiikka, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, yksilöopetuksen opetusharjoittelu.

Aika ja paikka

KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina keskiviikkoina klo 13-15.30. Luentopaikat, aika, aiheet ja opettaja löytyy Google Driven - musiikin oppiminen ja opettaminen kansiosta, jonne pääsee Toteutuksen Työtilan kautta (Työkalut-Luentoaikataulut)

INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on keskiviikkoisin klo 13-16 välillä.
Instrumenttiluennot ja opetusharjoittelu tapahtuvat kunkin instrumentin vastuuopettajan ilmoittamassa paikassa ja aikana.

OPETUSHARJOITTELUN ajat ja paikan ilmoittaa kunkin instrumentin opetusharjoittelusta vastaava opettaja, pääsääntöisesti instrumenttipedagogiikasta vastaava opettaja.

Oppimateriaalit

Opettajien luentomateriaali, työtilan dokumentit -kansio

Riittävän hyvä opettaja, Stenberg (2011)
Huomaa hyvä, Uusitalo, Vuorinen (2017)
Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
Opetushallitus: taiteen perusopetus, linkki: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus
Opettajan arvot ja eettiset periaatteet, Linkki: https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, Keltikangas-Järvinen (2010)
Musiikki ja aivot, Levitin (2010)
Tunne aivosi Huotilainen, Peltonen (2017)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisopintopistemäärästä 2 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilaan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella

Kaikissa tapahtumissa on läsnäolopakko. Jos hyväksyttävästä syystä et pääse yhteisille luennoille, tulee sinun opiskella luennolla läpikäydyt asiat omaehtoisesti ja tehdä annetut tehtävät. Luennon materiaalit ja tarkemmat ohjeet tulevat ko luennon jälkeen työtilaan.

Instrumenttiluentojen ja opetusharjoittelun poissaolot sovitaan kunkin instrumentin ohjaavien opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteiset luennot 1,5 op
Instrumenttiluennot 1,5 op
Instrumentin opetusharjoittelu 2 oppilasta + ohjaus 2 op

Sisällön jaksotus

OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot keskiviikkoisin klo 13-15.30 lk AS102
14.1. Pedagogiikan pöhinäpäivä perjantaiaamuna klo 9-12.30, kaikkien vuosikurssien pedagogiikkaopiskelijat. Tarkemmat tiedot päivän ohjelmasta myöhemmin syksyllä.
19.1. Opintojakson aloitusinfo Kimmo Salonen
9.2. Pedagogiikan evoluutio, Leena Unkari-Virtanen
23.3. Ammatillinen kehittyminen: Susanna Mesiä
6.4. klo 13-14.30 Musiikki, aivot ja oppiminen Tanja Linnavalli, opettaja etänä, opiskelijat luokassa 102
27.4. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen

OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin oma luentoaikataulu löytyy työtilan dokumentit- kansiosta. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Ilkka Teerijoki
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo

OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä mutta viimeistään 13.5. sähköisesti: kimmo.salonen@metropolia.fi

Myös opintojakson muut oppimistehtävät tulee olla palautettuina viimeistään 14.5.

Lisätietoja opiskelijoille

OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot keskiviikkoisin klo 13-15.30 lk AS102
14.1. Pedagogiikan pöhinäpäivä perjantaiaamuna klo 9-12.30, kaikkien vuosikurssien pedagogiikkaopiskelijat. Tarkemmat tiedot päivän ohjelmasta myöhemmin syksyllä.
19.1. Opintojakson aloitusinfo Kimmo Salonen
9.2. Pedagogiikan evoluutio, Leena Unkari-Virtanen
23.3. Ammatillinen kehittyminen: Susanna Mesiä
6.4. klo 13-14.30 Musiikki, aivot ja oppiminen Tanja Linnavalli, opettaja etänä, opiskelijat luokassa 102
27.4. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen

OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin oma luentoaikataulu löytyy työtilan dokumentit- kansiosta. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Ilkka Teerijoki
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki (opetusharjoittelu)
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo

OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min) tehdään kahden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 7x45min ja käy seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä mutta viimeistään 13.5. sähköisesti: kimmo.salonen@metropolia.fi

Myös opintojakson muut oppimistehtävät tulee olla palautettuina viimeistään 14.5.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija kykenee käyttämään luovasti oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen asiantuntijana.
- Opiskelija osaa ohjata oppilasta improvisoinnin alkeissa.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen musiikkipedagogiikan sisältöjen opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija tuntee oman instrumenttinsa vaativampaa ohjemistoa.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.
- ePortfolio

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
1. yhteiset luennot
2. instrumenttiluennot
3. opetusharjoittelu
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti, kun kaikkien kolmen osa-alueen vaaditut suoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.

Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) kaikille yhteisillä pedagogiikkaluennoilla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia ja osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija osaa motivoida oppilasta ja antaa monipuolisesti palautetta. Opiskelija osaa tukea oppilaan oppimista ohjelmiston suunnittelun avulla ja osaa valita oppilaalleen sopivan tasoista opetusmateriaalia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimisprosessiaan ja toimintaansa opettajana.