Siirry suoraan sisältöön

Erityistä tukea tarvitsevan lapsen toimintakyvyn vahvistuminenLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00DC28

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa valmiuksia edistää erityistä tukea tarvitsevan lapsen toimintakykyä ja osallistumista lapsen arjessa. Opiskelija perehtyy tukea tarvitsevan lapsen kuntoutumiseen ja monialaiseen yhteistyöhön lapsen, perheen ja lapsen arjen toimijoiden kanssa.

Sisältö

Millaista on lapsen toimintakyvyn arviointi? Miten edistää lapsen hyvinvointia omassa arjessa? Millaisia keinoja on vahvistaa erityistä tukea saavan lapsen toimintakykyä? Millaiset toimintatavat mahdollistavat lapsen osallistumista omassa arjessa ja kuntoutuksessa?
Hyvää käytäntöä konkretisoidaan monialaisten case-tapausten kautta. Oman mielenkiinnon ja tarpeen mukaan on mahdollista syventää yhteen teemaan tai asiakasryhmään. Mahdollisia teemoja ovat: Aistisäätely, toiminnallinen näön käyttö ja vaihtoehtoiset kommunikaatiotavat.

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää lapsen kasvun ja kehityksen tuntemisen joko aiempien opintojen kautta tai osallistumalla tämän opintokokonaisuuden kahteen edeltävään opintojaksoon (Näkökulmia lapsen hyvään kasvuun ja kehitykseen ja/tai Lapsen hyvinvoinnin tukeminen).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmä toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä