Vertaisryhmäilmiöt - varhaislapsuuden ja nuoruuden näkökulmaLaajuus (5 op)
Tunnus: KO00CD72
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy lapsen sosiaalisen vuorovaikutuksen kehittymiseen ja toimintatapoihin, erityisesti kommunikaatioon ja vuorovaikutusilmiöihin vertaissuhteissa. Opiskelija tunnistaa, kuinka sosiaaliset suhteet kehittyvät, millaisia ilmiöitä vertaissuhteissa voidaan tarkastella ja miten niihin voidaan vaikuttaa varhaislapsuudessa ja nuoruudessa. Tämä opintojakso on suunnattu ihmissuhteiden varhaisesta vahvistamisesta kiinnostuneille. Opiskelutavat ovat monimuotoisia: lähiopetusta, harjoituksia ja verkko-opiskelua.
Sisältö
Kehitysteemoja vertaiskontekstissa
• Käyttäytyminen
• Kavereiden kanssa
Kielteiset vertaisvaikutukset
• Kouluhaasteet
• Ryhmäpaine
Lasten ja nuorten perheiden tukeminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmä toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä