Skip to main content

Turbiini Business DevelopmentLaajuus (5 cr)

Code: S000FM85

Credits

5 op

Objective

The student knows the different ways of arrangement and production in her or his industry as well as the directional legislation and regulation.
The student can develop customer driven and cost-effective services and products.
The student is aware of the different forms of funding.
The student can create the clear business plan for his or her business idea.
The student can build relevant networks for his or her business.

Content

Development of the student's own or group's business idea.
Choice of business form according to the activity.
Future thinking.
Legislation that regulates and guides business activities, permits, notifications and supervision.
The company's business calculations and pricing.
Business model (Business Canvas Model).
Marketing, customer-oriented productization, basics of service design.
Marketing at social media
Business plan.
Diverse management.
Business insurances.
Sustainable development and responsibility in business operations.
Partnership networks

Assessment criteria, satisfactory (1)

The assessment focuses on participating in working in a group during implementation, the approved completion of learning tasks on time and the written and oral presentation of one's own business plan.

Evaluation criteria - satisfactory (1-2)
The student has participated in the activity according to the implementation plan. The student has outlined the business idea in a business plan and presented it orally. The student has returned the learning assignments on time and approved.

Assessment criteria, good (3)

The assessment focuses on participating in working in a group during implementation, the approved completion of learning tasks on time and the written and oral presentation of one's own business plan.

Evaluation criteria - good (3-4)
The student has actively participated in teaching and small group work. The student has produced a business plan and presented it orally. The student has returned the learning assignments on time and approved.

Assessment criteria, excellent (5)

The assessment focuses on participating in working in a group during implementation, the approved completion of learning tasks on time and the written and oral presentation of one's own business plan.

Evaluation criteria - laudaple (5)
The student has participated independently and innovatively in teaching and small group work. The student has acquired information on his own initiative and developed his own business idea into a functioning business and prepared an extensive business plan and presented it orally. The student has returned all learning tasks on time and with approval.

Enrollment

06.05.2024 - 31.08.2024

Timing

07.10.2024 - 08.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 30

Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Juha Havukumpu

Objective

Opiskelija pystyy kehittämään asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja tuotteita.
Opiskelija pystyy tekemään laskelmia oman yritystoiminnan kannattavuudesta.
Opiskelija on selvillä yritysrahoituksen eri muodoista.
Opiskelija pystyy tuottamaan selkeän liiketoimintasuunnitelman omalle yritysidealleen.
Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Content

Opiskelijan oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen.
Yritysmuodon valinta
Tulevaisuusajattelu.
Yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, luvat, ilmoitukset ja valvonta.
Yrityksen liiketoimintalaskelmat ja hinnoittelu.
Liiketoimintamalli (bisnes canvas model).
Kohdennettu markkinointi
Some markkinointi
Liiketoimintasuunnitelma
Monimuotoinen johtaminen.
Oman yritystoiminnan vakuutukset.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus yritystoiminnassa.
Kumppanuusverkostot

Location and time

Verkkototeutus, Zoom

Materials

Jaetaan aloituksessa ja moodle oppimisympäristössä.

Teaching methods

Opetus tapahtuu Moodle-opetusalustan välityksellä.
Opiskelijat tekevät itsenäisesti kurssin tehtävät, jotka opettaja tarkastaa ja hyväksyy suorituksen. Tehtävät suoritetaan numerojärjestyksessä. Kun kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti, on kurssi suoritettu.


Teorialuento
Itsenäinen työskentely Moodlessa
Pienryhmätyöskentely
Vierailevia luennoitsijoita
Oppimistehtäviä
Kirjallinen oppimistehtävä omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Suullinen esitys omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Yksilöllinen ohjaus pienryhmissä

Employer connections

Opiskelija käy haastattelemassa työelämänedustajaa ja laajentaa yhteistyöverkostoaan.

Yritysluennoitsijat ovat pääsääntöisesti Metropolian alumneja, jotka tulevat kertomaan omasta yrityspolustaan.

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä.

Content scheduling

Opinnot toteutuvat 7.10 - 8.12.2024.

Further information

Edeltävästi tulisi olla suoritettuna opintojakso; Turbiini ideasta yrityksesksi YAMK (5op) tai hankittuna vastaava osaaminen esimerkiksi jo yrittäjänä toimiminen.

Toteutus on suunnattu Metropolian YAMK opiskelijoille.
Toteutuksen tarkempi sisältö esitellään orientaatiopäivänä..
Opintojakso on EQF -7 tason opintoja.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment methods and criteria

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Enrollment

27.11.2023 - 25.02.2024

Timing

04.03.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 30

Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Juha Havukumpu

Objective

Opiskelija pystyy kehittämään asiakaslähtöisiä ja kustannustehokkaita palveluja ja tuotteita.
Opiskelija pystyy tekemään laskelmia oman yritystoiminnan kannattavuudesta.
Opiskelija on selvillä yritysrahoituksen eri muodoista.
Opiskelija pystyy tuottamaan selkeän liiketoimintasuunnitelman omalle yritysidealleen.
Opiskelija osaa rakentaa yritystoiminnan kannalta olennaisia verkostoja.

Content

Opiskelijan oman tai ryhmän yritysidean kehittäminen.
Yritysmuodon valinta
Tulevaisuusajattelu.
Yritystoimintaa säätelevä ja ohjaava lainsäädäntö, luvat, ilmoitukset ja valvonta.
Yrityksen liiketoimintalaskelmat ja hinnoittelu.
Liiketoimintamalli (bisnes canvas model).
Kohdennettu markkinointi
Some markkinointi
Liiketoimintasuunnitelma
Monimuotoinen johtaminen.
Oman yritystoiminnan vakuutukset.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus yritystoiminnassa.
Kumppanuusverkostot

Location and time

Verkkototeutus, Zoom

Materials

Jaetaan aloituksessa ja moodle oppimisympäristössä.

Teaching methods

Opetus tapahtuu Moodle-opetusalustan välityksellä.
Opiskelijat tekevät itsenäisesti kurssin tehtävät, jotka opettaja tarkastaa ja hyväksyy suorituksen. Tehtävät suoritetaan numerojärjestyksessä. Kun kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti, on kurssi suoritettu.


Teorialuento
Itsenäinen työskentely Moodlessa
Pienryhmätyöskentely
Vierailevia luennoitsijoita
Oppimistehtäviä
Kirjallinen oppimistehtävä omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Suullinen esitys omasta liiketoimintasuunnitelmasta
Yksilöllinen ohjaus pienryhmissä

Employer connections

Opiskelija käy haastattelemassa työelämänedustajaa ja laajentaa yhteistyöverkostoaan.

Yritysluennoitsijat ovat pääsääntöisesti Metropolian alumneja, jotka tulevat kertomaan omasta yrityspolustaan.

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työskentelyä. Opinnoissa voi tehdä oppimistehtäviä yksin, pareina tai pienryhmissä.

Content scheduling

Opinnot toteutuvat 29.1-31.5.2024.

Further information

Edeltävästi tulisi olla suoritettuna opintojakso; Turbiini ideasta yrityksesksi YAMK (5op) tai hankittuna vastaava osaaminen esimerkiksi jo yrittäjänä toimiminen.

Toteutus on suunnattu Metropolian YAMK opiskelijoille.
Toteutuksen tarkempi sisältö esitellään orientaatiopäivänä..
Opintojakso on EQF -7 tason opintoja.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, good (3)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Assessment methods and criteria

Arviointi kohdistuu osallistuvaan ryhmässä työskentelyyn toteutuksen aikana, oppimistehtävien hyväksyttyihin tekemisiin ajallaan ja oman liiketoimintasuunnitelman kirjalliseen ja suulliseen esitykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut toimintaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija on hahmotellut yritysideaa liiketoimintasuunnitelmaan ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on tuottanut liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut oma-aloitteisesti ja innovatiivisesti opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelija on oma-aloitteisesti hankkinut tietoa ja kehittänyt omaa yritysideaansa toimivaksi yritystoiminnaksi ja laatia laajan liiketoimintasuunnitelman ja esittänyt sen suullisesti. Opiskelija on palauttanut kaikki oppimistehtävät ajallaan ja hyväksytysti.