Skip to main content

Artificial Intelligence and Robotics in Health Care and Social ServicesLaajuus (5 cr)

Code: S000FF71

Credits

5 op

Responsible person

  • Mari Virtanen

Objective

The purpose of the course is to enhance the student’s technological competence in the basics of artificial intelligence, robotics and computer programming. In addition, the purpose is to enhance competence in methods of assessing user-oriented development and usability and in the practical application of these methods.

The student enhances their technological competence, knows the basic concepts of artificial intelligence and robotics and understands the basics of programming. The student recognises the basic principles of usability and is able to apply usability testing methods in practice. The student is able to plan and implement a user-oriented development process and to evaluate the impacts and usability of the developed service.

Content

- Basics of artificial intelligence
- Basics of robotics and service robotics
- Practical applications in health care and social services
- User-oriented development
- Usability of services and evaluation of usability
- Ethics, data protection and information security

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates that they understand the basic content of the course but there are shortcomings in their ability to independently acquire and interpret information and apply what they have learned.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates that they have a good understanding of the content of the course. They actively acquire information and interpret the key connections between different pieces of information. The student has the ability to analyse what they have learned and to apply it in practice.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates that they have a diverse and broad understanding of the content of the course. They possess excellent information acquisition skills that are suited to the purpose at hand. The student demonstrates independence and responsibility in the choices they make. They have a creative and broad-based ability to apply what they have learned in practice.

Assessment criteria, approved/failed

Approved: The student demonstrates that they understand the basic content of the course but there are shortcomings in their ability to independently acquire and interpret information and apply what they have learned in practice.

Further information

RPL (Recognition of Prior Learning)
The course can be accredited with prior Master’s degree level studies the contents of which correspond to the contents of this course, or with strong competence with similar content obtained in other ways.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

03.09.2024 - 31.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 32

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Clinical Expertise in Digital Health Care and Social Services
Teachers
  • Emilia Vesanto
  • Päivi Haho
Teacher in charge

Mari Virtanen

Groups
  • S3123S6
    Master's Degree Programme in Clinical Expertise in Digital Health Care and Social Services

Objective

Opintojakson tarkoituksena on syventää opiskelijan teknologiaosaamista tekoälyn, robotiikan ja ohjelmoinnin perusteiden osalta. Lisäksi tarkoituksena on syventää osaamista käyttäjälähtöisen kehittämisen ja käytettävyyden arvioinnin menetelmissä ja niiden soveltamisessa käytäntöön.

Opiskelija syventää teknologiaosaamistaan, osaa tekoälyn ja robotiikan peruskäsitteet ja ymmärtää ohjelmoinnin perusteita. Opiskelija tunnistaa käytettävyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa käytettävyystestauksen menetelmiä käytäntöön. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin ja arvioida kehitetyn palvelun vaikutuksia ja käytettävyyttä.

Content

- Tekoälyn perusteet
- Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet
- Käytännön sovelluksia sotealalla
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Palvelujen käytettävyys ja käytettävyyden arviointi
- Etiikka, tietosuoja ja -turvallisuus

Location and time

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja verkkotapaamisissa. Opinnos sisältävät oppimistehtäviä ja kolme lukujärjestyksen mukaista verkkotapaamista:
ti 3.9. klo 13-16
ti 1.10. klo 13-16
to 31.10. klo 9-12

Materials

Kaikki materiaali Moodlessa, joka aukeaa toteutuksen käynnistyessä.

Completion alternatives

-

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Enrollment

11.12.2023 - 30.09.2024

Timing

05.02.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 80

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Clinical Expertise in Digital Health Care and Social Services
Teachers
  • Petra Heino
  • Päivi Haho
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Päivi Haho

Objective

Opintojakson tarkoituksena on syventää opiskelijan teknologiaosaamista tekoälyn, robotiikan ja ohjelmoinnin perusteiden osalta. Lisäksi tarkoituksena on syventää osaamista käyttäjälähtöisen kehittämisen ja käytettävyyden arvioinnin menetelmissä ja niiden soveltamisessa käytäntöön.

Opiskelija syventää teknologiaosaamistaan, osaa tekoälyn ja robotiikan peruskäsitteet ja ymmärtää ohjelmoinnin perusteita. Opiskelija tunnistaa käytettävyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa käytettävyystestauksen menetelmiä käytäntöön. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin ja arvioida kehitetyn palvelun vaikutuksia ja käytettävyyttä.

Content

- Tekoälyn perusteet
- Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet
- Käytännön sovelluksia sotealalla
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Palvelujen käytettävyys ja käytettävyyden arviointi
- Etiikka, tietosuoja ja -turvallisuus

Location and time

Opintojakso on avoinna 5.2. - 31.12.2024, ja se on suoritettavissa omaan tahtiin 5.2.-31.12.2024 välisenä aikana.

Teaching methods

Itsenäinen verkko-opiskelu Moodle-oppimisympäristössä.

Further information

Kurssi on tasoa EQF 7, ja se on suoritettavissa 5.2.-31.12.2024 välisenä aikana.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.