Skip to main content

Neuropsychiatric rehabilitationLaajuus (5 cr)

Code: XX00EJ66

Credits

5 op

Objective

Opintojaksolla keskitytään neuropsykiatrisen diagnoosin saaneen aikuis- ja vanhusasiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kuntoutuksen mahdollisuuksiin. Opintojaksolla hyödynnetään kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ja tutkitaan moninaista elämää neuropsykiatrian kirjolla. Opetusmenetelmät sisältävät neuropsykiatristen oireyhtymien kuntoutukseen liittyviä käytännön harjoitteita.

Content

- Encountering adult clients with neuropsychiatric characteristics in clinical work
- Encountering elderly people with neuropsychiatric characteristics in clinical work
- Encountering people with neuropsychiatric characteristics in various phases of life
- Possibilities of rehabilitation in adults and elderly people with neuropsychiatric characteristics
- Diversity in the life of adults and elderly people with neuropsychiatric characteristics
- Principles and practices of rehabilitation with adults and elderly people with neuropsychiatric characteristics

Prerequisites

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ajattelua liittyen haasteisiin neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä. Opiskelija osaa toteuttaa hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija osaa analysoida näiden asiakasryhmien toimintakyvyn esteitä ja esteiden merkitystä arjen eri tilanteissa. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen erilaisiin neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöihin aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja tunnistaa erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa luovasti tietoa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyn kohentamiseen. Opiskelija osaa toteuttaa käytännössä hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden asiakastilanteessa. Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä kuntoutuksen mahdollisuuksista neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä ja hahmottaa tiedon sovellusarvon myös oman ammatillisen osaamisensa kannalta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida yleisimpiä neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen menetelmiä ja hankkia ajankohtaista tietoa näihin liittyen.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

22.10.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Teachers
  • Eeva Tawast
Teacher in charge

Eeva Tawast

Objective

Opintojaksolla keskitytään neuropsykiatrisen diagnoosin saaneen aikuis- ja vanhusasiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kuntoutuksen mahdollisuuksiin. Opintojaksolla hyödynnetään kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ja tutkitaan moninaista elämää neuropsykiatrian kirjolla. Opetusmenetelmät sisältävät neuropsykiatristen oireyhtymien kuntoutukseen liittyviä käytännön harjoitteita.

Content

- neuropsykiatrinen aikuisasiakas
- neuropsykiatrinen vanhusasiakas
- hyvä kohtaaminen neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaamisessa elämänkaaren eri vaiheissa
- kuntoutuksen mahdollisuudet neuropsykiatrisen asiakkaan kohdalla elämänkaaren eri vaiheissa
- moninaisuus neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä
- neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytännöt aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa
- kuntoutuksen suunnitteluun ja kuntoutusmenetelmiin tutustuminen

Location and time

Opettajana psykologian lehtori, neuropsykiatrisen kuntoutuksen parissa työskennellyt psykologi Eeva Tawast

22.10.-13.12.2024 virtuaalitoteutus, tehtävänpalautustakarajat pääosin 13.12.2024
- 22.10.2024 klo 11-13 orientaatio/ Eeva Tawast (Zoom sekä tallenne jälkikäteen)
- nauhoitetut verkkoluennot katsottavissa omaan tahtiin
- 4.12.2024 klo 13-15.30 HUOM! AIKATAULUMUUTOS MAHDOLLINEN etäopintokäynti/ kuntoutuksen (kokemus)asiantuntijat & Eeva Tawast (mahdollisesti tallenne tai itse järjestetty opintokäynti)

- Täydennysaikaa mahdollisesti hylätyille (myös puuttuville!) suorituksille on maksimissaan kuukausi eli 13.1.2025 saakka. Mikäli opiskelija tarvitsee suoritusmerkinnän syyslukukauden puolella, suoritus on palautettava viimeistään 13.12.2024.

Materials

Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa
Keskeisiä teoksia ovat ”Autismin kirjo ja ikääntyminen” sekä ”ADHD-aikuisen selviytymisopas vol 2”.
Verkkomateriaalivaihtoehtoja:
Handbook of Interdisciplinary Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000008048066)
Autism in Adulthood (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000009152904)
Handbook of Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.41000000008820130).

Teaching methods

22.10.-13.12.2024 (Verkko)luennot, kirjallisuus, verkko-opiskelumateriaali, työelämä- ja käytännönläheinen aihepiiriin tutustuminen, 4.12. klo 13 neuropsykiatrisen kuntoutuksen tutustumiskäyntimahdollisuus ja/tai kokemusasiantuntijan vierailu TAI itse järjestetty (virtuaali)opintokäynti, asiakastapaukseen perustuva oppimistehtävä.

Kurssi toteutetaan pääosin virtuaalitoteutuksena ja sen voi suorittaa täysin aikasta ja paikasta riippumattomana itsenäisenä opiskeluna. Opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muiden verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa.

Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös on-line:
- 22.10.2024 klo 11-13 orientaatio/ Eeva Tawast (Zoom sekä tallenne jälkikäteen)
- 4.12.2024 klo 13-15.30 HUOM! AIKATAULUMUUTOS MAHDOLLINEN vierailevien asiantuntijoiden opastuksella etäopintokäynti kahteen aikuisten kuntoutusta toteuttavaan yksikköön, jonka vaihtoehtona itse järjestetty opintokäynti. Etäopintokäynnistäkin pyritään tarjoamaan tallenne jälkikäteen tai opiskelija voi itse järjestää oppimistaan tukevan oman visiitin johonkin neuropsykiatrista kuntoutusta tarjoavaan yksikköön.

Employer connections

Työelämäläheinen opetus, opintokäynti: tutustumiskäynti (aikuis)asiakkaiden kuntoutusta tarjoavaan paikkaan TAI itse järjestetty (virtuaali)opintokäynti vastaavaan yksikköön, jossa on palveluita neurokirjon (aikuisille) asiakkaille

Exam schedules

Ei tenttiä

(Poikkeuksena tenttisuorituksesta sovitaan erikseen opettajan kanssa heti ilmoittautumisajan päätyttyä.)

International connections

-

Completion alternatives

Vain poikkeustapauksissa erikseen sopien heti ilmoittautumisajan päättyessä: opintojakson oppimistavoitteita vastaavan kirjallisuuden tenttiminen Metropolian uusintatenttitilaisuudessa (Helsinki).

Student workload

27h/op

Content scheduling

Omaan tahtiin eteneminen ajalla 22.10.-13.12.2024, lisätietoa Moodle-työtilassa.

Further information

Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.

Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ajattelua liittyen haasteisiin neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä. Opiskelija osaa toteuttaa hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija osaa analysoida näiden asiakasryhmien toimintakyvyn esteitä ja esteiden merkitystä arjen eri tilanteissa. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen erilaisiin neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöihin aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja tunnistaa erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa luovasti tietoa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyn kohentamiseen. Opiskelija osaa toteuttaa käytännössä hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden asiakastilanteessa. Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä kuntoutuksen mahdollisuuksista neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä ja hahmottaa tiedon sovellusarvon myös oman ammatillisen osaamisensa kannalta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida yleisimpiä neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen menetelmiä ja hankkia ajankohtaista tietoa näihin liittyen.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Assessment methods and criteria

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5: arviointiperusteina jatkuva arviointi (verkko-opiskelun aktiivisuus) sekä itsenäiset etäoppimistehtävät, ks. arviointikriteerit

Prerequisites

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.

Enrollment

21.11.2022 - 31.01.2023

Timing

30.03.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 100

Teachers
  • Eeva Tawast
Teacher in charge

Eeva Tawast

Groups
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Objective

Opintojaksolla keskitytään neuropsykiatrisen diagnoosin saaneen aikuis- ja vanhusasiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kuntoutuksen mahdollisuuksiin. Opintojaksolla hyödynnetään kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ja tutkitaan moninaista elämää neuropsykiatrian kirjolla. Opetusmenetelmät sisältävät neuropsykiatristen oireyhtymien kuntoutukseen liittyviä käytännön harjoitteita.

Content

- neuropsykiatrinen aikuisasiakas
- neuropsykiatrinen vanhusasiakas
- hyvä kohtaaminen neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaamisessa elämänkaaren eri vaiheissa
- kuntoutuksen mahdollisuudet neuropsykiatrisen asiakkaan kohdalla elämänkaaren eri vaiheissa
- moninaisuus neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä
- neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytännöt aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa
- kuntoutuksen suunnitteluun ja kuntoutusmenetelmiin tutustuminen

Location and time

Opettajana psykologian lehtori, neuropsykiatrisen kuntoutuksen parissa työskennellyt psykologi Eeva Tawast (, verkkoluennoilla myös Eveliina Holmgren)

30.3.-21.5.2023 virtuaalitoteutus, tehtävänpalautustakarajat pääosin 21.5.2023
- 30.3. klo 9.30-11 Orientaatio Zoom (ETÄlinkki) sekä (nauhoitetaan ja katsottavissa myöhemminkin)
- nauhoitetut verkkoluennot
- 16.5. klo 13-15.15.30 neuropsykiatrisen kuntoutuksen etäopintokäyntimahdollisuus (sis. kokemusasiantuntijan vierailu; pyritään tallentamaan)
- TAI itse järjestetty (virtuaali)opintokäynti
- Täydennysaikaa mahdollisesti hylätyille (myös puuttuville!) suorituksille on maksimissaan kuukausi eli 21.6.2023 saakka. Mikäli opiskelija tarvitsee suoritusmerkinnän kevätlukukauden puolella, suoritus on palautettava viimeistään 9.6.2023.

Materials

Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa
Keskeisiä teoksia ovat ”Autismin kirjo ja ikääntyminen” sekä ”ADHD-aikuisen selviytymisopas vol 2”.
Verkkomateriaalivaihtoehtoja:
Handbook of Interdisciplinary Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000008048066)
Autism in Adulthood (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000009152904)
Handbook of Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.41000000008820130).

Teaching methods

30.3.-21.5.2023 (Verkko)luennot, kirjallisuus, verkko-opiskelumateriaali, työelämä- ja käytännönläheinen aihepiiriin tutustuminen, 16.5. klo 13 neuropsykiatrisen kuntoutuksen tutustumiskäyntimahdollisuus ja/tai kokemusasiantuntijan vierailu TAI itse järjestetty (virtuaali)opintokäynti, asiakastapaukseen perustuva oppimistehtävä.

Kurssi toteutetaan pääosin virtuaalitoteutuksena ja sen voi suorittaa täysin aikasta ja paikasta riippumattomana itsenäisenä opiskeluna. Opiskelu tapahtuu verkkoluentojen (Eeva Tawast ja Eveliina Holmgren), muiden verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa.

Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös on-line-orientaatiolla (Eeva Tawast, 30.3. klo 9.30-11 Zoom sekä tallenne), 16.5. klo 13-15.30 vierailevien asiantuntijoiden tuella (tallenne, mikäli vierailijat antavat siihen luvan), tuolloin toteutetaan (etä)opintokäynti kahteen aikuisten kuntoutusta toteuttavaan yksikköön (Eeva Tawast ja yksiköitä esittelevät asiantuntijat; vaihtoehtona itse järjestetty käynti). Opintokäynnistäkin pyritään tarjoamaan tallenne jälkikäteen tai opiskelija voi itse järjestää oppimistaan tukevan oman visiitin johonkin neuropsykiatrista kuntoutusta tarjoavaan yksikköön.

Employer connections

Työelämäläheinen opetus, opintokäynti: tutustumiskäynti (aikuis)asiakkaiden kuntoutusta tarjoavaan paikkaan TAI itse järjestetty (virtuaali)opintokäynti vastaavaan yksikköön, jossa on palveluita neurokirjon (aikuisille) asiakkaille

Exam schedules

Tenttisuorituksesta sovitaan erikseen opettajan kanssa

Completion alternatives

Opintojakson oppimistavoitteita vastaavan kirjallisuuden tenttiminen kampuksen massatenttitilaisuudessa on valinnainen suoritustapa

Further information

Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.

Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ajattelua liittyen haasteisiin neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä. Opiskelija osaa toteuttaa hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija osaa analysoida näiden asiakasryhmien toimintakyvyn esteitä ja esteiden merkitystä arjen eri tilanteissa. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen erilaisiin neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöihin aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja tunnistaa erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa luovasti tietoa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyn kohentamiseen. Opiskelija osaa toteuttaa käytännössä hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden asiakastilanteessa. Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä kuntoutuksen mahdollisuuksista neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä ja hahmottaa tiedon sovellusarvon myös oman ammatillisen osaamisensa kannalta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida yleisimpiä neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen menetelmiä ja hankkia ajankohtaista tietoa näihin liittyen.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Assessment methods and criteria

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5;: arviointiperusteina jatkuva arviointi (verkko-opiskelun aktiivisuus) sekä itsenäiset etäoppimistehtävät

Prerequisites

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.