Skip to main content

Strategic SourcingLaajuus (5 cr)

Code: LC00EG87

Credits

5 op

Objective

The student understands the strategic role of sourcing and supplier relationship management in an organization. The student is able to select and analyse appropriate sourcing strategies and processes for different sourcing categories.

The student is able to identify the special characteristics of services sourcing, acknowledges the basic principles of public procurement and procurement technology’s role in developing the sourcing function.

The student is able to analyse sourcing’s impact on sustainability of a product/service and plan sustainable sourcing initiatives.

Content

- Spend analysis
- Purchasing portfolio models
- Sourcing strategies
- Supplier relationship management
- Services sourcing
- Procurement technology
- Public procurement
- Quantitative research process and implementation
- Questionnaire design and data collection
- Data analysis and descriptive statistics

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student is able to define the course concepts and models and are able to justify the analysis. The student is able to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student masters commendably the course subject area’s concepts and models. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student is able to analyze the business sector expertise and the development of his/her own expertise.

Assessment criteria, approved/failed

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Enrollment

06.05.2024 - 11.08.2024

Timing

05.09.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in International Business and Logistics
Teachers
  • Sphokazi Novuka-Mäkinen
  • Mari Hiljanen
Teacher in charge

Suvi Moll

Groups
  • LXC22_SCM
    LXC22_SupplyChainManagement
  • LC22R_SCM
    Incoming DD Rennes 3rd year students Supply Chain Management
  • LB22S_SCM
    Incoming DD Stuttgart Supply Chain Management
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LB22_H
    Incoming DD HTW Saarbrücken
  • LD22B_L_SCM
    Incoming DD Switzerland Supply Chain Management

Objective

Opiskelija ymmärtää hankintatoimen ja toimittajasuhteiden hallinnan strategisen merkityksen organisaatiossa. Opiskelija kykenee valitsemaan ja analysoimaan asianmukaisia hankintastrategioita ja prosesseja erilaisiin hanintakategorioihin.
Opiskelija kykenee identifioimaan palveluhankintojen erityispiirteet ja ymmärtää julkisten hankintojen perusperiaatteet sekä hankintateknologian roolin hankintatoimen kehittämisessä.
Opiskelija kykenee analysoimaan hankintatoimen vaikutuksen tuotteen / palvelun kestävyyteen ja laatimaan kestäviä hankinta-aloitteita.

Content

- Kuluanalyysi
- Portfoliomallien hankkiminen
- Hankintastrategiat
- Toimittajasuhteiden hallinta
- Palveluiden hankinta
- Hankintateknologia
- Julkiset hankinnat
- Kestävät hankinnat
- Toimittajien toimintasäännöt
-kvantitatiivinen tutkimusprosessi
- kyselylomakkeen suunnittelu ja toteuttaminen
- data-analyysi kuvaileva tilastoanalyysi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Enrollment

02.05.2023 - 13.08.2023

Timing

29.08.2023 - 19.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in International Business and Logistics
  • Economics and Business Administration
  • Degree Programme in European Business Administration
Teachers
  • Sphokazi Novuka-Mäkinen
  • Mari Hiljanen
Teacher in charge

Suvi Moll

Groups
  • LC21R_SCM
    Incoming DD Rennes 3rd year students Supply Chain Management
  • LB21_H
    Incoming DD HTW Saarbrücken
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LXC21_SCM
    LXC21_SupplyChainManagement
  • LB20_H
    Incoming DD HTW Saarbrücken

Objective

Opiskelija ymmärtää hankintatoimen ja toimittajasuhteiden hallinnan strategisen merkityksen organisaatiossa. Opiskelija kykenee valitsemaan ja analysoimaan asianmukaisia hankintastrategioita ja prosesseja erilaisiin hanintakategorioihin.
Opiskelija kykenee identifioimaan palveluhankintojen erityispiirteet ja ymmärtää julkisten hankintojen perusperiaatteet sekä hankintateknologian roolin hankintatoimen kehittämisessä.
Opiskelija kykenee analysoimaan hankintatoimen vaikutuksen tuotteen / palvelun kestävyyteen ja laatimaan kestäviä hankinta-aloitteita.

Content

- Kuluanalyysi
- Portfoliomallien hankkiminen
- Hankintastrategiat
- Toimittajasuhteiden hallinta
- Palveluiden hankinta
- Hankintateknologia
- Julkiset hankinnat
- Kestävät hankinnat
- Toimittajien toimintasäännöt
-kvantitatiivinen tutkimusprosessi
- kyselylomakkeen suunnittelu ja toteuttaminen
- data-analyysi kuvaileva tilastoanalyysi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Enrollment

02.05.2022 - 14.08.2022

Timing

29.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in International Business and Logistics
Teachers
  • Mari Hiljanen
Teacher in charge

Suvi Moll

Groups
  • LC20R_SCM
    Incoming DD Rennes 3rd year students Supply Chain Management
  • LXC20_SCM
    LXC20_SCM
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LB20_H
    Incoming DD HTW Saarbrücken
  • LB20B_SCM
    Incoming DD Bilbao Supply Chain Management

Objective

Opiskelija ymmärtää hankintatoimen ja toimittajasuhteiden hallinnan strategisen merkityksen organisaatiossa. Opiskelija kykenee valitsemaan ja analysoimaan asianmukaisia hankintastrategioita ja prosesseja erilaisiin hanintakategorioihin.
Opiskelija kykenee identifioimaan palveluhankintojen erityispiirteet ja ymmärtää julkisten hankintojen perusperiaatteet sekä hankintateknologian roolin hankintatoimen kehittämisessä.
Opiskelija kykenee analysoimaan hankintatoimen vaikutuksen tuotteen / palvelun kestävyyteen ja laatimaan kestäviä hankinta-aloitteita.

Content

- Kuluanalyysi
- Portfoliomallien hankkiminen
- Hankintastrategiat
- Toimittajasuhteiden hallinta
- Palveluiden hankinta
- Hankintateknologia
- Julkiset hankinnat
- Kestävät hankinnat
- Toimittajien toimintasäännöt
-kvantitatiivinen tutkimusprosessi
- kyselylomakkeen suunnittelu ja toteuttaminen
- data-analyysi kuvaileva tilastoanalyysi

Location and time

All classes will take place on campus in class room MMA227 on Thursdays at 11.00-14.00.

Learning materials will be on Moodle

Teaching methods

Learning materials will be on Moodle:

Enrolment Key: Will be shared by email before first class.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.