Fasilitointi ja osallistuvat menetelmät organisaation kehittämisen työkaluinaLaajuus (5 op)
Tunnus: XX00FB92
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Anne-Mari Raivio
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
-osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
-fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
-tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
-virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
-fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
-valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
16.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Opettaja
- Elina Ala-Nikkola
- Anna Muukkonen
- Henna-Liisa Palojärvi
- Minna Kaihovirta
- Outi Pyrhönen
- Johanna Tirronen
Vastuuopettaja
Henna-Liisa Palojärvi
Ryhmät
-
MUVA23SMuutosvalmentaja 23S
Tavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
-osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
-fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
-tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
-virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
-fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
-valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
24.08.2022 - 23.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 01.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Strategia- ja kehityspalvelut
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 35
Opettaja
- Elina Ala-Nikkola
- Anna Muukkonen
- Anne-Mari Raivio
- Henna-Liisa Palojärvi
- Minna Kaihovirta
Vastuuopettaja
Anne-Mari Raivio
Tavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
-osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
-fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
-tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
-virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
-fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
-valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Aika ja paikka
Toteutus 2. periodilla. Lähiopetuskerrat Myyrmäen kampuksella. Etätapaamiset Zoomissa.
26.10.2022 klo 14-16 Myyrmäki
1.11.2022 klo 16-19 Myyrmäki
9.11.2022 klo 16-19 Zoom
16.11.2022 klo 9-12 Zoom
24.11.2022 klo 16-19 Zoom
12.12.2022 klo 16-19 Myyrmäki
Opetusmenetelmät
Aktivoivat ja vuorovaikutteiset luennot
Ryhmätyöskentely ja -keskustelut
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät verkossa (käänteinen opetus)
Kehittämistehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 25h
Ohjattu verkkotyöskentely 25h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustyöt 85h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.
1. Jatkuva osaamisen näyttö 30 pistettä. Opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamistaan kurssin aikana.
2. Kehittämistehtävä. Maksimissaan 40 pistettä.
3. Oppimisportfolio, johon opiskelija kokoaa omaan työhönsä sopivia kehitysmalleja ja -viitekehyksiä. Maksimissaan 30 pistettä.