Skip to main content

3D Modelling and mixed reality applicationsLaajuus (15 cr)

Code: TX00DG11

Credits

15 op

Objective

Student knows how to use 3D and CAD modeling to make precise models of objects and spaces. Student knows the basics of WebGL and WebVR, and can apply these to projects. Student understand 3D scanning technologies, panorama imaging and 360-videos, and can apply these to applications.

Content

- 3D and CAD modelling and processes
- 3D scanning technologies and applications
- Panorama and 360 imaging technologies and applications
- Client-side Web3D and WebVR technologies
- Using Unity to showcase models (basics)
- Course project

Prerequisites

Media technology studies or similar (basics of: HTML + CSS + Javascript, media formats (image, video) and their editing).

Assessment criteria, satisfactory (1)

Student knows some 3D and CAD solutions and systems, conceives the principles of added manufacturing, knows narrowly Web3D and WebVR technologies.

Assessment criteria, good (3)

Student has knowledge of essential 3D and CAD solutions and systems, understands the principles of additive manufacturing, knows Web3D and WebVR technologies, and can apply the knowledge of these to practice.

Assessment criteria, excellent (5)

Student has thorough knowledge of 3D and CAD solutions and systems, understands the principles of additive manufacturing, knows Web3D and WebVR technologies, and can distinctively apply the knowledge of these to practice.

Assessment criteria, approved/failed

Student knows some 3D and CAD solutions and systems, conceives the principles of added manufacturing, knows narrowly Web3D and WebVR technologies.

Enrollment

18.12.2023 - 10.03.2024

Timing

18.03.2024 - 12.05.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • English
Seats

15 - 35

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Santeri Saarinen
  • Ulla Sederlöf
  • Toni Spännäri
  • Matti Peltoniemi
Groups
  • TVT21-M
    Mediatekniikka

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää 3D- ja CAD- mallinnusta mittatarkkojen tulostettavien mallien sekä erilaisten tilojen tekemiseen. Opiskelija osaa WebGL- ja WebVR-teknologioiden perusteet ja osaa soveltaa näitä tietoja projektissa. Opiskelijalla on ymmärrys 3D-skannaamisesta, panoraamakuvaamisesta, sekä 360-videoista, ja pystyy hyödyntämään teknologioita eri sovellusalueilla.

Content

- 3D- ja CAD- mallinnuksen rakenne ja toiminta
- 3D -skannausteknologiat ja sovellusalueet
- Panoraama- ja 360-kuvausteknologiat ja sovellusalueet
- Selainpohjaiset Web3D ja WebVR toteutusteknologiat
- Unity:n hyödyntäminen mallien esittelyssä (alkeet)
- Oma kurssiprojekti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija tuntee keskeiset 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tuntee perusteellisesti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.

Prerequisites

Mediatekniikan aikaisemmat opinnot tai vastaavat (perustiedot: HTML + CSS + Javascript, mediaformaatit (kuva, video) ja niiden editointi). Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Enrollment

19.12.2022 - 05.03.2023

Timing

13.03.2023 - 07.05.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Santeri Saarinen
  • Ulla Sederlöf
  • Toni Spännäri
  • Matti Peltoniemi
Groups
  • TVT20-M
    Mediatekniikka

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää 3D- ja CAD- mallinnusta mittatarkkojen tulostettavien mallien sekä erilaisten tilojen tekemiseen. Opiskelija osaa WebGL- ja WebVR-teknologioiden perusteet ja osaa soveltaa näitä tietoja projektissa. Opiskelijalla on ymmärrys 3D-skannaamisesta, panoraamakuvaamisesta, sekä 360-videoista, ja pystyy hyödyntämään teknologioita eri sovellusalueilla.

Content

- 3D- ja CAD- mallinnuksen rakenne ja toiminta
- 3D -skannausteknologiat ja sovellusalueet
- Panoraama- ja 360-kuvausteknologiat ja sovellusalueet
- Selainpohjaiset Web3D ja WebVR toteutusteknologiat
- Unity:n hyödyntäminen mallien esittelyssä (alkeet)
- Oma kurssiprojekti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija tuntee keskeiset 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tuntee perusteellisesti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.

Prerequisites

Mediatekniikan aikaisemmat opinnot tai vastaavat (perustiedot: HTML + CSS + Javascript, mediaformaatit (kuva, video) ja niiden editointi). Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Enrollment

20.12.2021 - 06.03.2022

Timing

14.03.2022 - 08.05.2022

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Information and Communication Technology
Teachers
  • Antti Laiho
  • Ulla Sederlöf
  • Tivi Virtuaali
  • Toni Spännäri
  • Matti Peltoniemi
Groups
  • TVT19-M
    Mediatekniikka

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää 3D- ja CAD- mallinnusta mittatarkkojen tulostettavien mallien sekä erilaisten tilojen tekemiseen. Opiskelija osaa WebGL- ja WebVR-teknologioiden perusteet ja osaa soveltaa näitä tietoja projektissa. Opiskelijalla on ymmärrys 3D-skannaamisesta, panoraamakuvaamisesta, sekä 360-videoista, ja pystyy hyödyntämään teknologioita eri sovellusalueilla.

Content

- 3D- ja CAD- mallinnuksen rakenne ja toiminta
- 3D -skannausteknologiat ja sovellusalueet
- Panoraama- ja 360-kuvausteknologiat ja sovellusalueet
- Selainpohjaiset Web3D ja WebVR toteutusteknologiat
- Unity:n hyödyntäminen mallien esittelyssä (alkeet)
- Oma kurssiprojekti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija tuntee keskeiset 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tuntee perusteellisesti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.

Prerequisites

Mediatekniikan aikaisemmat opinnot tai vastaavat (perustiedot: HTML + CSS + Javascript, mediaformaatit (kuva, video) ja niiden editointi). Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.