3D Modelling and mixed reality applicationsLaajuus (15 cr)
Code: TX00DG11
Credits
15 op
Objective
Student knows how to use 3D and CAD modeling to make precise models of objects and spaces. Student knows the basics of WebGL and WebVR, and can apply these to projects. Student understand 3D scanning technologies, panorama imaging and 360-videos, and can apply these to applications.
Content
- 3D and CAD modelling and processes
- 3D scanning technologies and applications
- Panorama and 360 imaging technologies and applications
- Client-side Web3D and WebVR technologies
- Using Unity to showcase models (basics)
- Course project
Prerequisites
Media technology studies or similar (basics of: HTML + CSS + Javascript, media formats (image, video) and their editing).
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student knows some 3D and CAD solutions and systems, conceives the principles of added manufacturing, knows narrowly Web3D and WebVR technologies.
Assessment criteria, good (3)
Student has knowledge of essential 3D and CAD solutions and systems, understands the principles of additive manufacturing, knows Web3D and WebVR technologies, and can apply the knowledge of these to practice.
Assessment criteria, excellent (5)
Student has thorough knowledge of 3D and CAD solutions and systems, understands the principles of additive manufacturing, knows Web3D and WebVR technologies, and can distinctively apply the knowledge of these to practice.
Assessment criteria, approved/failed
Student knows some 3D and CAD solutions and systems, conceives the principles of added manufacturing, knows narrowly Web3D and WebVR technologies.
Enrollment
18.12.2023 - 10.03.2024
Timing
18.03.2024 - 12.05.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of ICT
Campus
Karaportti 2
Teaching languages
- English
Seats
15 - 35
Degree programmes
- Information and Communication Technology
Teachers
- Santeri Saarinen
- Ulla Sederlöf
- Toni Spännäri
- Matti Peltoniemi
Groups
-
TVT21-MMediatekniikka
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää 3D- ja CAD- mallinnusta mittatarkkojen tulostettavien mallien sekä erilaisten tilojen tekemiseen. Opiskelija osaa WebGL- ja WebVR-teknologioiden perusteet ja osaa soveltaa näitä tietoja projektissa. Opiskelijalla on ymmärrys 3D-skannaamisesta, panoraamakuvaamisesta, sekä 360-videoista, ja pystyy hyödyntämään teknologioita eri sovellusalueilla.
Content
- 3D- ja CAD- mallinnuksen rakenne ja toiminta
- 3D -skannausteknologiat ja sovellusalueet
- Panoraama- ja 360-kuvausteknologiat ja sovellusalueet
- Selainpohjaiset Web3D ja WebVR toteutusteknologiat
- Unity:n hyödyntäminen mallien esittelyssä (alkeet)
- Oma kurssiprojekti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija tuntee keskeiset 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee perusteellisesti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Prerequisites
Mediatekniikan aikaisemmat opinnot tai vastaavat (perustiedot: HTML + CSS + Javascript, mediaformaatit (kuva, video) ja niiden editointi). Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Enrollment
19.12.2022 - 05.03.2023
Timing
13.03.2023 - 07.05.2023
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of ICT
Campus
Karaportti 2
Teaching languages
- English
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Information and Communication Technology
Teachers
- Santeri Saarinen
- Ulla Sederlöf
- Toni Spännäri
- Matti Peltoniemi
Groups
-
TVT20-MMediatekniikka
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää 3D- ja CAD- mallinnusta mittatarkkojen tulostettavien mallien sekä erilaisten tilojen tekemiseen. Opiskelija osaa WebGL- ja WebVR-teknologioiden perusteet ja osaa soveltaa näitä tietoja projektissa. Opiskelijalla on ymmärrys 3D-skannaamisesta, panoraamakuvaamisesta, sekä 360-videoista, ja pystyy hyödyntämään teknologioita eri sovellusalueilla.
Content
- 3D- ja CAD- mallinnuksen rakenne ja toiminta
- 3D -skannausteknologiat ja sovellusalueet
- Panoraama- ja 360-kuvausteknologiat ja sovellusalueet
- Selainpohjaiset Web3D ja WebVR toteutusteknologiat
- Unity:n hyödyntäminen mallien esittelyssä (alkeet)
- Oma kurssiprojekti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija tuntee keskeiset 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee perusteellisesti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Prerequisites
Mediatekniikan aikaisemmat opinnot tai vastaavat (perustiedot: HTML + CSS + Javascript, mediaformaatit (kuva, video) ja niiden editointi). Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Enrollment
20.12.2021 - 06.03.2022
Timing
14.03.2022 - 08.05.2022
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of ICT
Campus
Karaportti 2
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Information and Communication Technology
Teachers
- Antti Laiho
- Ulla Sederlöf
- Tivi Virtuaali
- Toni Spännäri
- Matti Peltoniemi
Groups
-
TVT19-MMediatekniikka
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää 3D- ja CAD- mallinnusta mittatarkkojen tulostettavien mallien sekä erilaisten tilojen tekemiseen. Opiskelija osaa WebGL- ja WebVR-teknologioiden perusteet ja osaa soveltaa näitä tietoja projektissa. Opiskelijalla on ymmärrys 3D-skannaamisesta, panoraamakuvaamisesta, sekä 360-videoista, ja pystyy hyödyntämään teknologioita eri sovellusalueilla.
Content
- 3D- ja CAD- mallinnuksen rakenne ja toiminta
- 3D -skannausteknologiat ja sovellusalueet
- Panoraama- ja 360-kuvausteknologiat ja sovellusalueet
- Selainpohjaiset Web3D ja WebVR toteutusteknologiat
- Unity:n hyödyntäminen mallien esittelyssä (alkeet)
- Oma kurssiprojekti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija tuntee keskeiset 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee perusteellisesti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, ymmärtää lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tuntee suppeasti 3D- ja CAD ratkaisuja ja järjestelmiä, hahmottaa lisäävän valmistuksen periaatteet, osaa perusteet Web3D ja WebVR teknologioista, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Prerequisites
Mediatekniikan aikaisemmat opinnot tai vastaavat (perustiedot: HTML + CSS + Javascript, mediaformaatit (kuva, video) ja niiden editointi). Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.