Neuropsykiatrinen kuntoutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00EJ66-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
22.10.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eveliina Holmgren
- Eeva Tawast
Ryhmät
-
VOKMetropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet
Tavoitteet
Opintojaksolla keskitytään neuropsykiatrisen diagnoosin saaneen aikuis- ja vanhusasiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kuntoutuksen mahdollisuuksiin. Opintojaksolla hyödynnetään kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ja tutkitaan moninaista elämää neuropsykiatrian kirjolla. Opetusmenetelmät sisältävät neuropsykiatristen oireyhtymien kuntoutukseen liittyviä käytännön harjoitteita.
Sisältö
- neuropsykiatrinen aikuisasiakas
- neuropsykiatrinen vanhusasiakas
- hyvä kohtaaminen neuropsykiatrisen asiakkaan kohtaamisessa elämänkaaren eri vaiheissa
- kuntoutuksen mahdollisuudet neuropsykiatrisen asiakkaan kohdalla elämänkaaren eri vaiheissa
- moninaisuus neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä
- neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytännöt aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa
- kuntoutuksen suunnitteluun ja kuntoutusmenetelmiin tutustuminen
Aika ja paikka
Lähiopetus toteutuu Metropolian Myllypuron kampuksella, opettajina psykologian lehtorit Eeva Tawast (ET) ja Eveliina Holmgren (EH):
22.10. klo 8.30-11.45 MPA6021 ET & EH
6.11 klo 09.00-15.30 MPA6021 EH
16.11 klo 09.00-15.30 MPA6021 ET
lisäksi mahdollinen tutustumiskäynti aikuisasiakkaiden kuntoutusta tarjoavaan paikkaan
Oppimateriaalit
Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa
Keskeisiä teoksia ovat ”Autismin kirjo ja ikääntyminen” sekä ”ADHD-aikuisen selviytymisopas vol 2”. Kirjallisuus tarkentuu kirjaston aukioloaikojen selvittyä syksyn 2020 alussa koronatilanteen mukaan. Verkkomateriaalivaihtoehtoja: Handbook of Interdisciplinary Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000008048066), Autism in Adulthood (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000009152904) ja Handbook of Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.41000000008820130).
Opetusmenetelmät
Luennot, kirjallisuus, verkko-opiskelumateriaali, työelämä- ja käytännönläheinen aihepiiriin tutustuminen, mahdollinen vierailukäynti ja/tai kokemusasiantuntijan vierailu, asiakastapaukseen perustuva oppimistehtävä.
Kurssi toteutetaan monimuotoisesti: osa opetuksesta on lähiopetusta, osa virtuaalitoteutusta ja suurelta osin itsenäistä opiskelua, jossa opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa.
Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös lähiopetuksella (Eeva Tawast ja Eveliina Holmgren), mahdollisesti vierailevan asiantuntijan tuella sekä opintokäynnillä lasten toimintakykyä tukevaan yksikköön (Eeva Tawast).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäläheinen opetus, opintokäynti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentistä sovitaan erikseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson oppimistavoitteita vastaavan kirjallisuuden tenttiminen on valinnainen suoritustapa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.
Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ajattelua liittyen haasteisiin neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä. Opiskelija osaa toteuttaa hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija osaa analysoida näiden asiakasryhmien toimintakyvyn esteitä ja esteiden merkitystä arjen eri tilanteissa. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen erilaisiin neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöihin aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja tunnistaa erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa luovasti tietoa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyn kohentamiseen. Opiskelija osaa toteuttaa käytännössä hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden asiakastilanteessa. Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä kuntoutuksen mahdollisuuksista neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä ja hahmottaa tiedon sovellusarvon myös oman ammatillisen osaamisensa kannalta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida yleisimpiä neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen menetelmiä ja hankkia ajankohtaista tietoa näihin liittyen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5;: arviointiperusteina jatkuva arviointi sekä itsenäinen etäoppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.