Saanko olla? - Sukupuolen ja seksuaalisuuden ammatillinen kohtaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00CH60-3020
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.01.2020
Ajoitus
16.03.2020 - 07.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maarit Sinisaari-Eskelinen
- Leena Hannula
Vastuuopettaja
Leena Hannula
Ryhmät
-
VOKMetropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää keskeisten seksuaalisuutta ilmaisevien käsitteiden merkityksen
- tuntee seksuaalisuutta ja sukupuolisuutta koskevan lainsäädännön, kansallisia ja kansainvälisiä ohjelmia ja suosituksia
- ymmärtää yhteiskunnassa ja työelämässä vallitsevia syrjiviä normeja
- osaa toimia luontevasti moninaisuuta edustavien työtovereiden ja asiakkaiden kanssa
- osaa ja omaa rohkeutta ottaa seksuaalisuutta koskevat asiat puheeksi ja rakentaa hyvinvoivaa työyhteisöä.
Sisältö
Seksologian peruskäsitteet; seksi, seksuaalisuus, sukupuoli
Seksuaalisuutta ja sukupuolisuutta koskevaa lainsäädäntö ja suosituksia
Yhdenvertaisuutta syrjiviä normeja ja niiden merkitys yksilön työhyvinvointiin
Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus
Sukupuolineutraali ammatillinen vuorovaikutus
Aika ja paikka
Opinnot ovat täysin virtuaalipohjaiset.
Oppimateriaalit
Opintoihin tarvittava materiaali on verkkopohjaista.
Opetusmenetelmät
Opintojen laajuus on 5op. Opiskelu tapahtuu täysin virtuaaliopintoina Moodlessa aikavälillä 16.3. 2020 - 7.5.2020.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksototeutukseen kuuluvat oppimistehtävät tulee suorittaa toteutuksen aikana.
Opintojen tarjonta ja toteutumisen ajankohdat saapumisryhmille ovat:
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia opintoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan opintopisteet tunteina 5 op x 27 tuntia= 135 itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 16.3.2020.
Tehtävien palautuspäivät:
ensimmäinen tehtävä 26.3.2020
toinen tehtävä 9.4.2020
kolmas tehtävä 23.4.2020
neljäs tehtävä 7.5.2020
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy neljä oppimistehtävää. Oppimistehtävät on rakennettu tukemaan edeltävää oppimistehtävää ja ne suoritetaan toteutukselle suunnitellun ajankohdan aikana. Yhden toteutuksen ajanjakson laajuus on kolme kalenteriviikkoa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
- käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti
- perustella toimintaansa johdonmukaisesti
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
- soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti
- arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oikein useimpia alan käsitteitä
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnin perusteet löytyvät Moodle- oppimisalustalta. Opintoihin sisältyy neljä arvioitavaa oppimistehtävää. Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty -täydennettävä asteikolla.
Opintojakson kokonaisarvosanan Hyväksytty edellytyksenä on, että kaikki neljä oppimistehtävää ovat hyväksytysti suoritetut
Arvosanat tulevat Omaan 29.5.2020.
Arvioinnissa huomioidaan mahdolliset keväällä 2020 valmistuvat. Heidän tulee olla henkilökohtaisesti yhteydessä ohjaaviin opettajiin henkilökohtaisen oppimissuunnitelman tekemistä varten.