Koneoppiminen peleissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00DP63-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 08.03.2020
Ajoitus
16.03.2020 - 10.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Antti Laiho
- Miikka Mäki-Uuro
Ryhmät
-
TVT17-PEPelisovellukset
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on omaksunut koneoppimisen teoreettiset perusteet ja osaa tunnistaa käytännön tilanteita, joissa koneoppimista voidaan käyttää ongelmanratkaisussa. Hän pystyy toteuttamaan pienimuotoisia koneoppimisprojekteja, sisältäen datan valmistelun, mallin valinnan ja parametrisoinnin, sekä tulosten validoinnin. Opiskelija tiedostaa koneoppimisen mahdollisuudet pelikehityksessä. Opiskelija pystyy hyödyntämään koneoppimista kehittäessään sovelluksia pelimoottorilla.
Sisältö
- ohjattu oppiminen
- ohjaamaton oppiminen
- vahvistusoppiminen
- datan valmistelu
- mallin valinta ja parametrisointi
- tulosten validointi
- koneoppimisprojekti Unity-pelikehitysympäristössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja tietää, miten viestiä englannin kielellä vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet pääosin hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelija ymmärtää englannin kielellä tapahtuvan viestinnän merkityksen oman ammattitaidon kehittämisessä ja toimii projektiryhmän viestintätilanteissa hyvin englanniksi. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tieto- ja viestintätekniikan alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää englanninkielisen viestinnän merkityksen yhteistyössä, osaa viestiä ja myös tekee niin tilanteen mukaisesti. Hän osaa suunnitella ja dokumentoida, pitää havainnollisen suullisen esityksen sekä käyttää viestintää monipuolisesti oman ammattitaitonsa kehittämisessä englannin kielellä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tieto- ja viestintätekniikan alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja tietää, miten viestiä englannin kielellä vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.