Projektijohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TU00DZ58-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tapani Martti
Ryhmät
-
TXQ21S2Tuotantotalouden tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää nykyaikaisessa liiketoiminnassa käytetyn projektijohtamisen periaatteet. Opiskelijalla on käsitys projektijohtamisen tehtävästä yritysstrategioiden toteuttamisessa. Hän tuntee projektisalkun hallinnan sekä projektilaskennan menetelmät. Opiskelijalla on käsitys milloin ja missä olosuhteissa käytetään ketteriä menetelmiä, sekä milloin ja missä olosuhteissa käytetään perinteistä projektinhallintaa.
Sisältö
Projektien johtaminen organisaatiotasolla
Projektijohtaminen strategioiden toteuttajana
Projektisalkun hallinta
Projektilaskenta
Aika ja paikka
27.10 ... 16.12.2022
Oppimateriaalit
Artto, C., Martinsuo, M., Kujala, J., korkeakoulu, P., Science, S. o., laitos, T., . . . University, A. 2008. Projektiliiketoiminta. Aalto University.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-92-8534-1
Martinsuo, M., Aalto, T. & Artto, K. A. 2003. Projektisalkun johtaminen: Tuotekehitysprojektien valinta ja strateginen ohjaus. Helsinki: Metalliteollisuuden kustannus.
https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.php/917097/mod_resource/content/1/Projektisalkun%20johtaminen_Tuotekehitysprojektien%20valinta%20ja%20strateginen%20ohjaus.pdf
Projektisalkunhallinta - Perusteet v2.0. 2013. Valtiovarainministeriö.
https://slideplayer.fi/slide/1988353/
Lindblom,L. 2012 Strategian ja projektien kytkentä – mikä on projektisalkun rooli. Suomen Projekti-Instituutti Oy.
https://www.slideshare.net/ProjektiInstituutti/strategian-ja-projektien-kytkent-mik-on-projektisalkun-rooli-40192398
Ohjelmajohtaminen strategian toteuttajana. 2013. Suomen Projekti-Instituutti Oy.
https://www.slideshare.net/ProjektiInstituutti/ohjelmajohtaminen-strategian-toteuttajana
Project Portfolio Management - 12+ Examples, Format, Pdf | Examples
https://www.examples.com/education/finance/project-portfolio-management-example.html
Niskanen, T. 2015. Tuotekehitysprosessin ohjeistus ja ohjeistuksen pilotointi. Tampereen ammattikorkeakoulu. Luku 4 STAGE-GATE® -MALLI
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211806
Opetusmenetelmät
aktivoiva luento
etäopetus, -opiskelu
itseopiskelu
harjoitustehtävät
vertaisarvionti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
n 130 tuntia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tuotantotalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan ja määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tuotantotalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustehtävät (2), painoarvo yhteensä 40 %
Esseet (2), painoarvo yhteensä 50 %
Vertaisarviointi, painoarvo 10 %
Kuhunkin arvioitavaan osuuteen sovelletetaan opintojakson arviointikriteerejä erikseen. Kokonaisarvosana määräytyy osasuoritusten pisteiden summan perusteella.
40 % -> 1, 50 % -> 2, 60 % -> 3, 70 % -> 4, 80 % -> 5
Esitietovaatimukset
Projektin hallinta ja itsensä johtaminen tai vastaavat tiedot