Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EN97-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Anne Talvenheimo-Pesu
- Kaija Kekäläinen
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija vaikuttaa ympäristön saavutettavuuteen erilaisilla ratkaisuilla. Opiskelija soveltaa monialaista tietoa suoriutumisen ja osallistumisen mahdollistamisessa. Opiskelija etsii erilaisia fyysisiä, teknisiä ja teknologisia ratkaisuja, joilla voidaan lisätä asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija valitsee apuvälineitä ja valmiita yläraajaortooseja, jotka mahdollistavat asiakkaalle merkityksellisiin toimintoihin osallistumista. Opiskelija tietää yläraaja ortoosien valmistamisen perusteet ja erilaisten materiaalien hyödyt. Opiskelija tutustuu vaihtoehtoisiin kommunikoinnin tapoihin ja hyödyntää niitä viestinnän tukena.
Sisältö
- Arjen ympäristöissä toimimisen mahdollistaminen toiminnan analyysin avulla
- Monitieteinen näkökulma ympäristön saavutettavuuteen
- Teknologia kuntoutuksessa
- Digitaaliset palvelut ja ratkaisut
- Apuvälineet ja yläraajaortoosit
- Ortoosimateriaalit
- Vaihtoehtoinen kommunikointi mm. AAC, tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Aika ja paikka
14.3.2022 - 20.4.2022 sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.
Oppimateriaalit
Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet 2020 : Opas apuvälinetyötä tekeville ammattilaisille ja ohjeita asiakkaille https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162395
Muu materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetus lähi
Vierailukäynti
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely ja case-tehtävä etä
Materiaalit ja tehtävät Omassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista korvaava tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op. Luento-opetus aikataulutettu, itsenäinen työskentely suunniteltu kontaktiopetuksen väliin jääviin viikkoihin
Vierailukäynti, seminaaripäivät
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja perehdytään asioihin osaksi itsenäisesti.
Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä omaan oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.