Human Movement and Functioning 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EE29-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
04.01.2021 - 14.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 28
Koulutus
- Physiotherapy
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Sanna Garam
- Pirkko-Leena Kuosa
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Sanna Garam
Ryhmät
-
SXB20S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hermosolujen ja -kudoksen perusrakenteen sekä hermoimpulssin. Hän tunnistaa keskushermoston päärakenteet ja selittää niiden tehtäviä. Opiskelija erittelee motoriikan säätelyn peruspiirteitä. Opiskelija selittää autonomisen hermoston rakenteen pääpiirteet ja vaikutukset elimistön toimintaan. Opiskelija osaa selittää keskeiset ääreishermoston toimintaan ja rakenteeseen liittyvät tekijät, jotka vaikuttavat toimintakykyyn. Opiskelija käyttää keskeisistä rakenteista vierasperäistä terminologiaa. Opiskelija kuvaa energia-aineenvaihdunnan ja kasvun hormonaalisen säätelyn perusteet. Opiskelija osaa selittää sisätauteihin kuuluvien hengitys-, verenkierto- ja aineenvaihduntasairauksien riskitekijöitä ja kehittymistä. Opiskelija osaa kuvata sisätautien tutkimus- ja hoitokäytäntöjä. Opiskelija osaa selittää lääkehoidon merkityksen osana fysioterapiaa.
Sisältö
Hermokudoksen toiminta
Keskushermosto
Motorisen toiminnan säätelyn perusteet
Autonominen hermosto
Ääreishermosto
Sydän- ja verenkiertoelimistön ja hengityselimistön sairaudet
Energia-aineenvaihdunnan ja kasvun hormonaalinen säätely
Aineenvaihduntahäiriöt
Lääkehoito (farmakologia)
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Neuroanatomia ja -fysiologia (Pirkko-Leena Kuosa):
1) Tuki- ja liikuntaelimistön anatomian opinnoissa käyttämäsi anatomian oppikirja, esim. Thiemen atlas
2) Sand, O. ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro
3) Luentomateriaali, tehtävät
Farmakologia (Jouko Heiskanen)
Sisätaudit (Jouko Heiskanen)
Palpaatio (Sanna Garam)
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, harjoitustehtävät, ohjatut harjoitukset, lähiopetus/etäopetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Keskushermostotentti: 2.3.2021
Ääreishermostotentti: 15.4.2021
Keskusteluun voidaan ottaa myös toisenlainen yhden tentin malli, jossa voisi olla oppimateriaalit mukana tai ääreishermoston suoritus tehtävällä.
Uusinnat:
SU202106 (8.6.2021)
SU202107 (syksyn 1. uusintatentti)
Vain edellä mainituissa uusinnoissa voi suorittaa tämän opintojakson puuttuvan anatomian kokeen/kokeet. Puuttuvaa koetta saa yrittää uusia kaksi kertaa. Jos noissa määrätyissä uusinnoissa ei saa suoritustaan valmiiksi, opiskelija siirtyy suorittamaan toteutusosan seuraavan ryhmän opintojaksossa. Korotusta saa yrittää kummassa tahansa em. uusinnassa, mutta vain kerran.
Uusintojen ilmoittautumisohjeet ja aikataulut OMAssa Pakki/opiskelijan opas/opinnot/tentit/sosiaali- ja terveysala
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä yhteensä: 5x 27h
Neuroanatomia ja -fysiologia: 3 op (3 x 27 h opiskelijan työtä)
Palpaatio
Lääketieteelliset aineet:
Farmakologia 1 op
Sisätaudit 1 op
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy:
- Lääketieteelliset osuudet Farmakologia 1 op ja Sisätaudit 1 op., osallistuminen opetukseen
- Neuroanatomian ja -fysiologian osuus 3op. Opettaja Pirkko-Leena Kuosa
- Palpaatio: suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja oppimistehtäviin.
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-
Prerequisites
-