Fysioterapian ammatilliset lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EE26-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 20.01.2021
Ajoitus
01.02.2021 - 29.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Kevin Collet
- Leena Piironen
- Päivi Eskola
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB21K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata fysioterapian mahdollisuudet ihmisen terveyden ja toimintakyvyn edistäjänä hänen erilaisissa toimintaympäristöissään. Opiskelija ymmärtää asiakkaan aktiivista toimijuutta mahdollistavan terapiasuhteen rakentamisen perusteet. Opiskelija osaa kuvata fysioterapian keskeiset ilmiöt. Opiskelija hallitsee ensiavun ja hengenpelastuksen perusteet. Opiskelijaa tuntee terveysliikunnan perusteet.
Sisältö
Fysioterapia erilaisissa asiakkaan toimintaympäristöissä
Terapeuttinen yhteistoiminta, vuorovaikutus ja dialogisuus
Fysioterapian keskeiset käsitteet ja teoreettiset perusteet
Fysioterapia tieteenalana ja näyttöön perustuva fysioterapiakäytäntö
Asiakkaan toimijuutta ja toimintakykyä edistävä fysioterapiaprosessi
Dokumentoinnin periaatteet
Terveysliikunta
Ensiavun perusteet ja hengenpelastus
Aika ja paikka
Etäopetus ja opeutus Myllypuron kampuksella. 11.01-05.05.2021
Oppimateriaalit
Fysioterapeutin ydinosaaminen 2016. Suomen fysioterapeutit.
Fysioterepeutin eettiset ohjeet.
Suomen fysioterapeutit ry - Dokumentointi https://www.suomenfysioterapeutit.fi/fysioterapia/dokumentointi/
Itsenäiset tiedonhaut
Ensiapuun liittyvä opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi
www.punainenristi.fi/opiensiapua
Korte, Henna ja Myllyrinne, Kristiina 2017 Ensiapu
Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017
Kustantaja ja Copyright 2017 Suomen Punainen Risti
www.kaypahoito.fi/ elvytys (soveltuvin osin)
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opetusmenetelmät
Etäopetus
Aktivoiva luento
Projekti
Seminaari
Laboraatio-opetus pienryhmissä
Yksilöohjaus
Ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektitehtävässä tutustutaan fysioterapiaan haastattelemalla alalla toimivaa fysioterapeuttia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27h
Ensiapu 1,0 op / Päivi Eskola
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ensiavun osuuden voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on osoittaa todistus aikaisemmasta ensiavun opiskelusta. Opiskelijan tulee lähettää dokumentti sähköpostin liitteenä ensiavun opettajalle: paivi.eskola@metropolia.fi hyvissä ajoin ennen lähiopetuksen toteutumista. Ensiavun opiskeluun sisältyy arvioitavia yksilö-, pari- ja pienryhmätehtäviä (ks. OMAn työtila). Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsäolovelvoite. Ensiavun harjoitukset toteutuvat pienryhmissä ja ryhmäjako ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen harjoitustunteja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektitehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävää periaatteella.
Esitietovaatimukset
-