Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EC88-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jenny West
- Minna Lifländer
Vastuuopettaja
Jenny West
Ryhmät
-
SXJ22K2Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelijana sisäistät asiakasymmärryksen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin ja osaat kehittää uudenlaisia työmuotoja ja palveluita. Sisäistät asiakkaan aktiivisen roolin laboratoriopalveluiden käyttäjänä ja kehittäjänä. Osaat ohjata ja neuvoa laboratorion asiakkaita näyttöön perustuvilla menetelmillä digitaalisuutta hyödyntäen. Ymmärrät eri toimijoiden tehtävät ja osaamisen sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä osaat työskennellä yksikkö- ja organisaatiorajat ylittävästi erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa.
Ymmärrät hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja toimit asiakaslähtöisesti sekä suomen- että ruotsinkielellä. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen merkityksen, sekä osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen- ja ruotsinkielellä.
Sisältö
Asiakaslähtöiset laboratoriopalvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Näyttöön perustuvat ohjaus- ja neuvontapalvelut laboratoriotyössä
Moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö laboratoriopalveluiden kehittämisessä
Laboratorion asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus suomen- ja ruotsinkielellä
Ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Aika ja paikka
Myllypuro
Oppimateriaalit
Annetaan oppimisalustalla.
Opettajien antama materiaali.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ruotsi. opettajan antama materiaali, saatavillla ennen kurssin alkua
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Verkko-opetus ja -opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät
Ruotsi: lähiopetus, mahdollisesti verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen harjoittelu innovaatiokeskittymässä. Mahdollinen työelämäyhteistyö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjallisen tehtävien palautus sovitaan opetuksen alussa
Ruotsi: suullinen tasotarkistus ja kirjallinen tentti, molemmat kurssin viimeisillä tunneilla
On mahdollista uusia kaksi kertaa.
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op 2x27t=54t opiskelijan työtä
Ruotsi: 3 op 3x27t=81t opiskelijan työtä. Kirjoitustehtävä tehdään omalla ajalla.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Asiakaspalvelu ja ohjaus osuus arvioidaan hyväksytty/täydennettävä asteikolla
Ruotsi: arvioidaan suullinen ja kirjallinen kielitaito asteikolla 0-5
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai peruskoulu ja/tai lukio on suoritettu ulkomailla eikä opiskelija ole ennen opiskellut ruotsia, opiskelija osoittaa suomen kielen taitonsa suomenopettajalle.
Jos opiskelijalla on AHOT-päätös Asiakaspalvelusta tai ruotsista, esittää hän sen ennen kurssin alkua.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakaspalvelu:
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjalliset tehtävät arvioidaan. Kirjalliset tehtävät tulee olla palautettu määräaikaan mennessä, jotta ne arvioidaan.
Ruotsi: suullinen tasotarkistustehtävä, kirjallinen tentti, arviointi asteikolla 0-5
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Ruotsin kieli:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.
Lisätiedot
Jos koulusivistyskielesi ei ole suomi, suoritat opintojaksoon sisältyvän
ruotsin -osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä toteutuksena.