Introduction to clinical practice and Swedish at Work (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DR88-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 20.09.2020
Ajoitus
18.08.2020 - 14.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- roo.sv
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Osteopathy
Opettaja
- Mirja Järvinen
- Jukka Oksanen
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Mirka Peththahandi
Ryhmät
-
SXF20S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden sekä opiskelija- että asiakasnäkökulmasta. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä.
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa määritellä psyykkisiä ilmiöitä ja ottaa huomioon terapeuttisen työskentelytavan perusperiaatteita. Hän tunnistaa oman persoonansa vaikutuksen vuorovaikutustilanteissa. Hän kykenee motivoivaan haastatteluun ja vuorovaikutukseen. Opiskelija kykenee eettiseen pohdintaan asiakastilanteissa. Hän oppii tunnistamaan oman ammattitaitonsa ja jaksamisensa rajat.
Ruotsi 3 op
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.
Sisältö
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
Positia -opetusyksikön toimintaan tutustuminen. Vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi. Tutustumiskäynti asiakkaana. Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia. Muiden ammattiryhmien työhön tutustuminen. Osteopatiapalvelujen CEN-standardi.
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Oma persoona auttamistyössä. Motivoiva haastattelu sekä vuorovaikutus. Psyykkiset ilmiöt, perusperiaatteet, eettiset kysymykset ja oma jaksaminen terapeuttisessa vuorovaikutuksessa.
Ruotsi 3 op
Sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Ammattialan tekstit ja ammattiterminologian kartuttaminen ja aktivoiminen
- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Aika ja paikka
Harjoitteluun tutustuminen toteutuu syyslukukaudella 2020 1. ja 2. periodin aikana
Ruotsin opetus toteutuu ensimmäisessä periodissa Teamsissä.
Oppimateriaalit
Harjoitteluun tutustuminen:
Harjoittelun käsikirja
CEN-standardi
Ruotsi: opettajan materiaali pdf-muodossa, saatavilla ennen kurssin alkua OMAssa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjattu yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimistehtävät
Observointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tutustuminen HyMy-kylän toimintaan 3x4h
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitteluun tutustumisen resurssi 1x27h
Kontaktiopetusta 7h, HyMy-kylään tutustuminen (osteopatia) 3x4h, jalkaterapia/ft tutustuminen 2x1h, asiakaskäynti HyMy-kylässä 3x1h, itsenäinen työskentely (oppimistehtävät) 3h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin tehtävät ja materiaali tarkentuvat kurssin aloituksessa.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, suoritetaan suomen opiskelu. Jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opiskelu.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa.
• käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
• osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
• osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
• ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
• osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
• käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa.
• käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitteluun tutustuminen:
Oppimistehtävät (ennakkotehtävä tunneille ja oppimispäiväkirja)
Yhteistoiminnalliseen opiskeluun osallistuminen
Observointi: jt, ft, ost suoritettuna
Ruotsi: suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät (ja mahdolliset tentit) - suullinen ja kirjallinen arvioidaan erikseen 1-5
Prerequisites
Oppimisen valmiudet, Ihmisen anatomia 1, Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka.
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.