Asiakaspalvelun ja työyhteisön johtaminen sekä kehittäminen I (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DM74-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 30.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sirkka Rousu
- Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
S0920S6Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää strategisen ja operatiivisen johtamisen periaatteet erityisesti sosiaalialan ja sosiaalityön johtamisen erityispiirteiden näkökulmasta. Hän tuntee keskeiset sisällöt henkilöstöjohtamisesta, organisaatioviestinnästä ja asiakaslähtöisten palveluprosessien johtamisesta ja kehittämisestä. Hän ymmärtää työyhteisön kehittämisen ja johtamisen prosessit sekä työhyvinvoinnin edistämisen periaatteet.
Sisältö
Johtamisen nykyteoriat. Asiakaspalveluyksikön ja sen asiakasprosessien johtaminen ja kehittäminen. Työyhteisön ja osaamisen johtaminen sekä esimiestyö. Monialaisten asiakaspalveluyksiköiden johtaminen ja kumppanuusverkostojen koordinointi. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Seuraavat teokset tulee olla luettuina ennen lähiopetuksen alkua, niiden pohjalta laaditaan oppimistehtävä:
Petri Virtanen, Maria Suoheimo, Sara Lamminmäki, Päivi Ahonen ja Markku Suokas 2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekesin katsaus 281/2011.
https://www.tekes.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Antti Syväjärvi & Ville Pietiläinen (toim.) 2016. Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Tampere
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1
Muu materiaali julkaistaan myöhemmin Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus , Aktivoiva luento, Esseet, Verkko-opiskelu, ohjattu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät liitetään omaan työyhteisöön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op (135t)
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu sosionomi (Yamk) S0920S6 opiskelijoille.
Opettajat; Sirkka Rousu ja Minna Lanne-Eriksson
Opiskelu edellyttää lähiopetukseen osallistumista (18t) ja itsenäistä- ja verkkotyöskentelyä (117t) Moodlealustalla.
Lähiopetus:
1.9. klo 14.30-16.00
7.10. klo 8.30-11.45
27.10. klo 12.45-16.00
1.12. klo 12.45-16.00
8.12. klo 12.45-16.00
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä joustavasti käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa joustavasti vaativissa ja monimutkaisissa johtamistilanteissa
- hallitsee johtamisen työvälineitä ja osaa soveltaa niitä monialaisissa työyhteisöissä ja organisaatioissa sekä verkostoissa
- kehittää ja johtaa eettisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla palveluja. Opiskelija osaa johtaa työyhteisöjen toimintaa innostavilla ja toimintaa uudistavilla tavoilla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- hallitsee strategisen ja operatiivisen johtamisen keskeisiä periaatteita ja osaa soveltaa niitä käytännön johtamisessa
- tuntee johtamisen työvälineitä, ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä työyhteisössään /organisaatiossaan
- kehittää palveluja sekä työyhteisöjen toimintaa osallistavilla toimintatavoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät (ennakkotehtävä ja oppimispäiväkirja) 100%