Siirry suoraan sisältöön

Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DM71-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 28

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Niina Pietilä
  • Miia Ojanen
  • Saila Nevanen

Ryhmät

  • S0920S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija omaa syvällisen tietämyksen ihmisten hyvinvointiin keskeisesti vaikuttavista yhteiskunnallisista tekijöistä sekä sosiaalisesta, kulttuurisesta, poliittis- hallinnollisesta että taloudellisesta näkökulmasta. Hän on perehtynyt alan uusimpaan kansallliseen ja kansainväliseen tutkimustietoon ja hänellä on syvällinen kokonaisnäkemys lasten, nuorten ja perheiden elinoloista. Hän tunnistaa keskeisiä ihmisten hyvinvointia edistäviä ja uhkaavia sosiaalisia kehityskulkuja kuten yhteiskunnan rakenteisiin ja arvoihin liittyviä muutoksia.

Sisältö

Moninaistuvat ja muuttuvat perheet. Lapsi-, nuoriso- ja perhepolitiikan globaalit ja lokaalit mahdollisuudet ja haasteet. Lapsiperheiden hyvinvointi, taloudelliset edellytykset ja lapsiköyhyys. Monikulttuurisuus ja maahanmuuttajuus lasten, nuorten ja perheiden näkökulmasta. Perheiden ja lasten hyvinvointipalveluiden ajankohtainen tilanne ja haasteet nyt ja tulevaisuudessa.

Aika ja paikka

Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus Huom! Muutokset mahdollisia, tarkentuu opintojakson alussa
1) Jallinoja, Riitta & Hurme, Helena & Jokinen,Kimmo (toim.)2014. Perhetutkimuksen
suuntauksia.Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki

2) European Journal of Social Work. Volume 19, 3-4. Special Issue: Private troubles or public issues? Challenges for social work research. Taylor & Francis Online-palvelu (Kun hakee MetCat Finnasta lehden nimellä, niin löytyy linkki https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.974392608094 . Tuosta pääsee eteenpäin Metropolian verkkotunnuksilla lehden omille sivuille. )

3) Valitaan yksi allaolevista a,b tai c vaihtoehdoista

a.) Sorsa Tiia & Rotkirch Hanna 2020: Työ ja perhe ne yhteen soppii. Perhebarometri 2020. Helsinki:Hansaprint Oy.

b.) Haikkola Lotta & .Myllyniemi Sami (toim.) 2019. Nuorisobarometri 2019.
Tästä nettijulkaisusta tenttiin luetaan seuraavat kolme artikkelia:
Siltala Juha: Nuoret henkilökohtaisen toivon ja yleisen näköalattomuuden ristivedossa.
Ågren Susanna, Pietil' Iikka & Rättila Tiina: Palkkatyökeskeisen ajattelun esiintyminen ammattiin opiskelevien työelämäasenteissa.
Berg Päivi & Ylöstalo Tiina: Harrastuksesta työks

c)Tuukkanen Terhi (toim.)Lasten kokemustiedon keräämisen metodologisia kysymyksiä. Lapsibarometri 2018.
Tästä nettijulkaisusta luetaan seuraavat kome artikkelia
Vogl Susanne: Interviewing Children:The use of telephone interviews.
Pekkarinen Elina: Tutkimuseettisiä dilemmoja lapsuudentutkimuksessa.
Soini Anni: ”Liikkuminen vain on mukavaa ja siitä tulee hyvä mieli” – Liikkuminen ja liikuntaharrastukset osana 6-vuotiaiden lasten vapaa-aikaa.

Opetusmenetelmät

Kirjatentti
Oppimistehtävät:
1) Ennakkotehtävä. Sosiaalialan / lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointialan aikalaiskeskustelu - puheenvuoro (Ohjeistus tähän tehtävään näkyy alla kohdassa lisätietoja opiskelijoille.)
2) Kriittisen tietoperustan rakentaminen sosiaalialan ammatillisen asiantuntijuuden
kehittämisessä
Luento

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

24.11.2020 08.45 - 12.00 MPB5011 Tentti
Uusintamahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27 h = 135 h

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö
Moninaistuvat ja muuttuvat perheet. Lapsi-, nuoriso- ja perhepolitiikan globaalit ja lokaalit mahdollisuudet ja haasteet. Lapsiperheiden hyvinvointi, taloudelliset edellytykset ja lapsiköyhyys. Monikulttuurisuus ja maahanmuuttajuus lasten, nuorten ja perheiden näkökulmasta. Perheiden ja lasten hyvinvointipalveluiden ajankohtainen tilanne ja haasteet nyt ja tulevaisuudessa.
02.09.2020 08.45 - 12.00 MPB4006 Ennakkotehtävän purku
02.09.2020 12.45 - 16.00 MPB4006 Kriittinen tietoperusta -tehtävän orientaatio
27.10.2020 08.45 - 12.00 MPB4006 Kriittisen tietoperustatehtävän palaute
24.11.2020 08.45 - 12.00 MPB5011 Tentti
08.12.2020 08.45 - 12.00 MPB5003 Luento

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävän ohjeet:
Sosiaalialan / lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointialan aikalaiskeskustelu
Tehtävän tarkoituksena on oman kokemustiedon näkyväksi tekeminen, jäsentäminen sekä peilaaminen yleisempään akateemis-ammatilliseen ajankohtaiskeskusteluun ja kirjoitteluun. Aiheeksi kannattaa valita itseä kiinnostava ajankohtainen teema, josta voi olla hyötyä myös opinnäytetyön suunnittelussa.
Tässä osatehtävässä on kaksi vaihetta, joista jälkimmäinen toinen vaihe tehdään syksyn kuluessa.
Vaihe 1
Seuraa ja kartoita ajankohtaista keskustelua ammatillisissa lehdissä, tieteellisissä aikakauskirjoissa ja erilaisissa medioissa, esimerkiksi Janus, Yhteiskuntapolitiikka, Kasvatus, Talentia, Lasten maailma, tmv. sekä vastaavat englanninkieliset / pohjoismaiden ammatilliset ja tieteelliset aikakauskirjat.
Valitse itseäsi ammatillisesti kiinnostava ajankohtainen kysymys tai teema, jonka keskustelua lähdet seuraamaan. Ajankohtaisuudella tarkoitetaan meneillään olevaa keskustelua (aikaperspektiivi ei siis ole alan klassikoissa tai usean vuoden takaisissa teemoissa).
Kirjoita seurannan pohjalta perusteltu ja kiinnostava ammatillinen parin sivun mittainen asiantuntijan napakka puheenvuoro. Käytä perusteluissasi lähteitä ja merkitse viitteet sekä tee lähdeluettelo. Muista antaa puheenvuorollesi myös otsake, ja tarvittaessa myös väliotsakkeita.
Tämän orientaatiotehtävän kirjallinen osuus arvioidaan asteikolla hyväksytty tai täydennettävä/hyväksytty.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota aihealueeseen perehtyneisyyteen, kykyyn perustella näkemykset pätevään ammatilliseen tietoon nojautuen, kykyyn tarkastella ja arvioida ilmiötä kriittisesti ja monipuolisesti, eettisyyteen ja puheenvuoron rakenteen selkeyteen ja loogisuuteen. Puheenvuorot käsitellään keskiviikkona 2.9.2020 lähiopetuspäivänä. Olisi hienoa, jos saamme julkaista ne omassa blogissamme http://blogit.metropolia.fi/uudistuva-sosiaalialan-osaaminen. Käy vilkaisemassa blogiamme.
Vaihe 2
Ajankohtaispuheenvuoroon liittyy oheistehtävä, jossa vieraillaan oman alan ammatillisena asiantuntijana sosionomiopiskelijaryhmässä tai vastaavassa tilaisuudessa. Oheistehtävän tavoitteena on osaltaan
kehittää kunkin opiskelijan valmiuksia esitellä sosiaalialan työtä ja alan moninaista osaamista amk -tutkinnon opiskelijoille.
Valmistaudu siis yksin tai yhdessä toisen YAMK -opiskelijan kanssa pitämään lyhyt esitys omasta työstäsi ja sen ajankohtaisista kysymyksistä myöhemmin syksyllä sosionomi (AMK) - tutkinnon opiskelijoille heidän jollakin opintojaksollaan. Esityksessä voit hyödyntää aikalaispuheenvuorosi teemoja. Voit pitää puheenvuorosi myös englanniksi mikäli yleisönä on englanniksi opiskeleva ryhmä.
Koko vierailun ohjepituus on noin 45 minuuttia - 1 tunti riippuen tilaisuuden luonteesta ja siitä, onko kyseessä yksi tai useampi esiintyjä. Esityksen osuus kokonaisuudesta on 15-20 minuuttia ja loppuaika on varattu keskustelulle ja kysymyksille. Esityksen tulee olla valmisteltu. Osoita esityksessäsi oma asiantuntemuksesi asiaan ammattiaan vasta opiskeleville, voit hyödyntää halutessasi myös esim. power point-dioja tai preziä esityksessäsi.
Tarjolla olevista esitystilaisuuksista ja vaihtoehdoista tiedotetaan erikseen Oma-työtilassa ko. opintojakson -aiheen osiossa. Voit esittää toivomuksesi siitä minne ja milloin haluat mennä pitämään puheenvuorosi ja, saatuasi vahvistuksen valinnallesi, ole yhteydessä kyseisen opintojakson opettajaan ja sovi tarkemmin vierailusta, sen ajankohdasta ja mahdollisesta muusta asiaan liittyvästä.
Kun olet pitänyt puheenvuorosi, ilmoita siitä Saila Nevaselle (saila.nevanen@metropolia.fi), joka huolehtii tehtävän organisoinnista ja pitää kirjaa suorituksista. Osatehtävää ei erikseen arvioida, mutta sen tekeminen edellytetään jotta opintojaksosta voi saada hyväksytty -merkinnän.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti.
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen toimintatapoja monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- analysoi kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti eettiset näkökulmat huomioiden
- hallitsee monipuolisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa soveltaen monipuolisia toimintatapoja ja kehittäen niitä innovatiivisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti yhteiskuntaa, väestön tarpeita ja sosiaalipolitiikkaa globaalisti ja paikallisesti
- hallitsee valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustaa ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä
- edistää ihmisten sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia yhdessä asiakkaiden ja verkostojen kanssa erilaisia toimintatapoja soveltaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti 0(1-5) 50%
Oppimistehtävä 1 hyv/hyl
Oppimistehtävä 2 0(1-5) 50%
Kaikkien osien hyväksytty suoritus vaaditaan opintojakson läpäisemiseksi.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija omaa syvällisen tietämyksen ihmisten hyvinvointiin keskeisesti vaikuttavista yhteiskunnallisista tekijöistä sekä sosiaalisesta, kulttuurisesta, poliittis- hallinnollisesta että taloudellisesta näkökulmasta. Hän on perehtynyt alan uusimpaan kansallliseen ja kansainväliseen tutkimustietoon ja hänellä on syvällinen kokonaisnäkemys lasten, nuorten ja perheiden elinoloista. Hän tunnistaa keskeisiä ihmisten hyvinvointia edistäviä ja uhkaavia sosiaalisia kehityskulkuja kuten yhteiskunnan rakenteisiin ja arvoihin liittyviä muutoksia.
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä työssään
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija
• analysoi monialaisesti, moninäkökulmaisesti sekä arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti erilaisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita monialaisesti ja moninäkökulmaisesti uusinta kansainvälistä ja kotimaista tietoa käyttäen
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja kykenee soveltamaan niitä joustavasti vaativissa ja kompleksisissa tilanteissa
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa ja soveltaen vaihtoehtoisia toimintatapoja sekä uudistaen niitä innovatiivisesti.
Opintojakson arviointikriteeri, hyväksytty
Opiskelija
• analysoi arvopohjaisesti ja kriittisesti globaalin ja toisaalta paikallisen yhteiskunnan ja sosiaalipolitiikan toimintaympäristöä ja väestön tarpeita
• hallitsee syvällisesti valitsemansa asiantuntijuusalueen tietoperustan ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä työssään
• edistää monialaisessa kumppanuudessa lasten, nuorten ja perheiden sosiaalista hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä liittoutuen asiakkaiden ja väestön kanssa.