Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen osteopatiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DA99-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

19.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Eeva Tawast
  • Mirka Peththahandi

Ryhmät

  • SXF18S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija osaa yhdistää holistisen ihmiskäsityksen ja osteopaattiset periaatteet osaksi ammatillista toimintaa.
Opiskelija osaa ohjata asiakkaalle tervettä elämäntapaa tukevaa ruokavaliota. Opiskelija osaa selvittää ajankohtaiset ravitsemussuositukset ja erilaisiin sairauksiin liittyvät käypähoitosuositukset ravitsemushoidon osalta. Opiskelija kykenee antamaan neuvoja asiakkaan terveellisten elämäntapojen tukemiseksi.
Opiskelija osaa selittää liikunnan terveysvaikutuksia ja perustella liikunnan merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa. Opiskelija osaa ohjata ja neuvoa liikuntaa sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.
Kliininen psykologia 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä ja psyykkisestä toimintakyvystä ja ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen ihmisen sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille. Opiskelija tunnistaa asiakkaan traumaattisen kriisin sekä psyykkisen oireilun tunnusmerkkejä, osaa sovittaa tukitoimia asiakkaan tarpeisiin traumaattisissa tilanteissa ja ohjata asiakasta tarvittaessa eteenpäin mielenterveyspalveluihin. Opiskelijalla on perusvalmiuksia psyykkisesti ja psykosomaattisesti oireilevan asiakkaan hyvään kohtaamiseen.

Sisältö

Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset. Ravitsemuksen perusteet. Kansalliset ja kansainväliset ravitsemussuositukset. Unen ja levon merkitys. Stressin vaikutukset terveyteen. Kansallinen terveysliikuntasuositus. Liikunta ja sairaudet. Liikkujan varotoimenpiteet. Liikunnan merkitys ja vaikutus eri ikäkausina.
Kliininen psykologia 1 op
Mielenterveys, traumaattiset kriisit ja psyykkiset voimavarat. Psyykkisesti oireileva asiakas: yleisimpien mielenterveyden häiriöiden tunnistaminen, ennaltaehkäisevä mielenterveystyö ja hoitoonohjaus. Psykosomatiikka: ruumiin ja mielen yhteys, somaattisen ja psyykkisen kivun erotusdiagnostiikka sekä somatoformiset oireet.

Oppimateriaalit

Terveyden edistäminen
(toim.) Anthony G. Chila 2011: Foundations of Osteopathic Medicine. 3th edition. Lippincott Williams & Wilkins.
Helena Miranda 2017: Ota kipu haltuun. Otava.
Olli Sovijärvi; Teemu Arina; Jaakko Halmetoja 2016: Biohakkerin käsikirja. Biohacker Center BHC Oy
Lorimer Moseley and David Butler 2017: Explain Pain Supercharged. NoiGroup.

Kehityspsykologian osalta kirjallisuustiedot (ainakin neljä kirjavaihtoehtoa) tarkentuvat Oma:ssa ja viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Opetusmenetelmät

lähiopetus
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
käytännön harjoittelut
pienryhmäkeskustelut
yhteistoiminnallinen oppiminen
työelämäyhteistyö
Moodle työtila
Kehityspsykologian osalta aktivoivat luennot, kirjallisuuteen perehtyminen, opintopiiri, reflektoiva kirjoittaminen, paneelikeskustelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

mahdollinen työelämäprojekti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

liikuntafysiologian tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä
Kehityspsykologia 27h

Kurssi Terveyden edistäminen osteopatiassa, 5 op koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen.
Terveyden edistäminen Mirka Peththahandi
Liikuntafysiologia Kevin Colet
Ravitsemustiede (itsenäinen tehtävä)
Kehityspsykogia Eeva Tawast

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Terveyden edistäminen
Kurssin arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävät,
Liikuntafysiologia tentti
Kehityspsykologian 1op osalta aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, opintopiirityöskentelyyn sekä kirjallisella pohdintatehtävällä ja paneelikeskustelulla osoitettu osaaminen, yht. 100%

Esitietovaatimukset

Sisäelinten anatomia ja fysiologia