Human development (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CP27-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 29.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Rehabilitation and Examination
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopathy
Opettaja
- Jouko Heiskanen
- Maija-Riitta Jouhki
- Anou Londesborough
- Hannaleena Risku-Kauppila
- Sanna-Mari Manninen
- Eeva Tawast
- Sandra Rinne
Vastuuopettaja
Hannaleena Risku-Kauppila
Ryhmät
-
SXF17S1Osteopatian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata embryologian keskeiset tapahtumat organogeneesivaiheen loppuun. Hän osaa selittää elimistön kehityksen tapahtumat ja periaatteet. Opiskelija pystyy fysiologisen kehitystietämyksen perusteella näkemään toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutusta kehoon. Opiskelija osaa soveltaa tätä tietoa itsenäisesti hoitokäytäntöönsä.
Kehityspsykologia:
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää ihmisen kehityksen kokonaisvaltaisena yksilöllisenä prosessina sekä osa-alueittain, tunnistaa ihmisen eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja mahdolliset kehitykselliset kriisit. Hän osaa arvioida kriisien tai poikkeavan kehityksen merkityksen asiakkaan kokonaistilanteessa erilaisten psykologisten ihmiskuvien kautta.
Obstetriikka ja gynekologia:
Opiskelija tuntee lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet ja toiminnalliset häiriöt. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee kuukautiskiertoon, naistentauteihin, raskauteen, synnytykseen ja vaihdevuosiin liittyvät keskeisimmät häiriöt sekä niiden hoitokäytäntöjä. Opiskelija tunnistaa gynekologisen tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja pystyy soveltamaan tätä tietoa itsenäisesti omaan hoitokäytäntöönsä. Opiskelija tunnistaa raskauden ja synnytyksen tuomat muutokset ja niiden vaikutukset kehoon.
Gerontologia ja geriatria:
Opiskelija tuntee ihmisen vanhenemiseen liittyvät muutokset elimistössä, tunnistaa keskeiset sairaudet ja osaa kuvailla niiden ennaltaehkäisyä ja hoitomahdollisuuksia.
Sisältö
Hedelmöitys, blastokystin muodostuminen, gastrulaatio, alkiolevyn muodostuminen, neurulaatio ja organogeneesi. Solujen välisen vuorovaikutuksen merkitys kehityksen ohjaajana. Selkärangan ja ääreishermoston jaokkeisuus. Luuston, lihaksiston ja sidekudoskalvojen (faskia) ja ruumiinontelon rakenteiden kehityksen pääpiirteet. Sikiön ja lapsen kehitys. Lapsen kehitysvaiheet, toiminnalliset yhteydet ja häiriöt.
Kehityspsykologia
Holistinen näkemys ihmisen kehityksestä ja toiminnasta, kehitystehtäväteoriat. Psyykkisen kehityksen eri osa-alueet: tunne-elämän, kognitiivinen, psykososiaalinen, psykomotorinen jne. kehitys. Perusasioita temperamentista, kiintymyssuhteista sekä kehityksellisistä kriiseistä. Psykologiset ihmiskuvat: psykodynaaminen, kognitiivinen, humanistinen, kiintymyssuhdeteoreettinen, neuropsykologinen, systeemiteoreettinen ja integroiva näkemys.
Obstetriikka ja gynekologia:
Lantion alueen rakenteen ja toiminnan poikkeavuudet, toiminnalliset häiriöt ja niiden vaikutus elimistöön. Raskauden ja synnytyksen fysiologiset näkökulmat, sekä prosessin häiriöt ja komplikaatiot. Yleiset gynekologiset vaivat, tutkimukset ja leikkaukset. Naisen kehon hormonaalinen elinkaari. Raskaus ja siihen liittyvät terveydelliset haasteet (Hepatoosi. Astma. Sydänsairaudet. Reuma. Epilepsia. Toksemia. Diabetes). Synnytys, kipujen lievitys ja operatiiviset synnytykset. Verenvuodot ja traumat synnytyksessä ja lapsivuodeaikana.
Gerontologia ja geriatria:
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina. Vanhenemisteoriat. Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä. Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito.
Aika ja paikka
Poikkeuksellisesti osana tätä opintojaksoa toteutuu kliinisen psykologian lähiopetus/ Eeva Tawast
26.03.2020 12.45 - 16.00 MPA6021
06.04.2020 08.45 - 12.00 MPA6021
22.04.2020 12.45 - 16.00 MPA6021
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Oheiskirjallisuus:
-Sariola, H. ym. Solusta yksilöksi - kehitysbiologia. Duodecim.
-Niemi, M. & Väänänen, K. Ihmisyksilön kehitysbiologia. Duodecim.
-Moeckel, E. & Mitha, N. Textbook of pediatric osteopathy. Churchill Livingstone.
-Carreiro, J. Pediatric Manual Medicine : An Osteopathic Approach. Churchill Livingstone.
Kliinisen psykologian osalta kirjallisuustiedot (ainakin neljä kirjavaihtoehtoa) tarkentuvat Oma:ssa ja viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opetusmenetelmät
Tämän opintojakson osana toteutuu poikkeuksellisesti kliinisen psykologian opetus: aktivoivat luennot, kirjallisuuteen perehtyminen, reflektoiva kirjoittaminen, ryhmäoppimistehtävä.
Embryologia: luennot, itsenäinen opiskelu annetun verkkomateriaalin pohjalta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Embryologian verkkotentit:
1. verkkotentti saatavilla aikavälillä 24.1.-26.1.2020
2. verkkotentti saatavilla aikavälillä 31.1.-2.2.2020
3. verkkotentti saatavilla aikavälillä 7.2.-12.2.2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Embryologia 40h
Kliininen psykologia 27h
Lapsen kehitys 14h
Gerontologia ja geriatria 27h
Obstetriikka ja gynekologia 27h
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä
Kliinisen psykologian lähiopetus/ Eeva Tawast
26.03.2020 12.45 - 16.00 MPA6021
06.04.2020 08.45 - 12.00 MPA6021
22.04.2020 12.45 - 16.00 MPA6021
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kliinisen psykologian 1op osalta aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä kirjallisella pohdintatehtävällä ja ryhmäoppimistehtävällä osoitettu osaaminen, yht. 100%
Embryologia: verkkotentit (hyväksytty suoritus: 50% oikein)
Prerequisites
Ihmisen anatomia 1-4, Sisäelinten anatomia ja fysiologia