Terveyden edistäminen osteopatiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CP12-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
22.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
(2016-2018) Liikkuminen ja toimintakyky
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Mirka Peththahandi
Ryhmät
-
SXF16S1Osteopatian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija osaa yhdistää holistisen ihmiskäsityksen ja osteopaattiset periaatteet osaksi ammatillista toimintaa.
Opiskelija osaa ohjata asiakkaalle tervettä elämäntapaa tukevaa ruokavaliota. Opiskelija osaa selvittää ajankohtaiset ravitsemussuositukset ja erilaisiin sairauksiin liittyvät käypähoitosuositukset ravitsemushoidon osalta. Opiskelija kykenee antamaan neuvoja asiakkaan terveellisten elämäntapojen tukemiseksi.
Opiskelija osaa selittää liikunnan terveysvaikutuksia ja perustella liikunnan merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa. Opiskelija osaa ohjata ja neuvoa liikuntaa sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.
Sisältö
Terveyden edistämiseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset suositukset. Ravitsemuksen perusteet. Kansalliset ja kansainväliset ravitsemussuositukset. Unen ja levon merkitys. Stressin vaikutukset terveyteen. Kansallinen terveysliikuntasuositus. Liikunta ja sairaudet. Liikkujan varotoimenpiteet. Liikunnan merkitys ja vaikutus eri ikäkausina.
Oppimateriaalit
(toim.) Anthony G. Chila 2011: Foundations of Osteopathic Medicine. 3th edition. Lippincott Williams & Wilkins.
Helena Miranda 2017: Ota kipu haltuun. Otava.
Olli Sovijärvi; Teemu Arina; Jaakko Halmetoja 2016: Biohakkerin käsikirja. Biohacker Center BHC Oy
Lorimer Moseley and David Butler 2017: Explain Pain Supercharged. NoiGroup.
Jaana Hautala, Jerry Ketola 2017: Selkäkipu ja mielen voima
Johanna Blomqvist 2017: Kvanttifysiikasta energiahoitoihin
Jari Ylinen 2015: Nukkumisergonomia: Medirehabook.
Opetusmenetelmät
lähiopetus
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
käytännön harjoittelut
pienryhmäkeskustelut
yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
mahdollinen työelämätapahtuma
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Liikuntafysiologian teoria tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi: Terveyden edistäminen osteopatiassa, 5 op
Osteopaattisen terveydenhuollon perusteet
Liikuntafysiologia
Ravitsemustiede
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävät,
Esitietovaatimukset
Sisäelinten anatomia ja fysiologia