Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapian syventävät opinnot 1 (kesäopinto) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CI29-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.03.2020 - 31.03.2020

Ajoitus

14.05.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Riitta Keponen

Vastuuopettaja

Riitta Keponen

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen kehittymisensä ja alan tulevaisuuden kannalta keskeisiä toimintaterapian osa-alueita. Hän valitsee toimintaterapian syventäviä opintoja tämän mukaisesti ja lisää omaa osaamistaan ja syventää näkökulmaansa toimintaterapiaan. Opiskelija osaa jakaa toimintaterapiasta oppimaansa muille ja vaikuttaa toisiin rationaalisella ja perustellulla argumentaatiolla. Hän rakentaa uutta hankitun osaamisen pohjalta. Opiskelija omaksuu jatkuvan kehittymisen ajatuksen tärkeänä osana ammatillisen kasvua.

Sisältö

Syventyminen valittuun toimintaterapian osa-alueeseen. Oman osaamisen jakaminen.

Aika ja paikka

Info 14.5. klo 9-11
Itsenäisen työskentelyn suunnitelma, johon varataan ohjausaika 20.5 tai 25.5., jossa suunnitelma hyväksytettäan opettajalla.
Itsenäinen työskentely kesä-heinäkuu 2019.
Alustusten esittely ja niistä keskutelu viikon 33 lopulla

Oppimateriaalit

Ohjeita ja kirjallisuutta moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson kesän 2020 toteutus. Opiskelumateriaali ja tehtävät moodle alustalla. Pari tai kolmikko työskentely valitun syventymisaiheen äärellä. Ennakkotehtävä (parityö) tehdään palautetaan 14. -19.5. (mennessä). Ennakkotehtävän lisäksi kaksi oppimistehtävää;
1) Alustus ja lähdemluettelo syventymisaiheesta palautetaan ja esitellään viikolla 33
2) Kunkin oma uraa koskeva ammatillinen kehittämissuunnitelma palautetaan 31.7. mennessä!
Info 14.5. klo 9-11.
Muodostakaa parit/kolmikko ja varatkaa ohjauskerta; 20.5. tai 25.5 jossa käsitellään laatimaanne suunnitelmaa alustusaiheesta eli opintojakson päätehtävästä. Linkin ajanvaraukseen saatte oman työtilan tiedotteena tai Moodle työtilasta.
Neljä vaihetta ovat:
1) Ennakkotehtävä ammatillinen harkinta/ clinical reasoning. Paneudu diasarjaan. Haastattelet pariasi, jotta hän tunnistaa itselleen ominaiset harkinnan muodot. Laaditte lyhyen kirjallisen koosteen (diat ja kuviot max. 3-6- diaa) niin, että niihin sisältyy kuvausta/esimerkkejä omasta harkinnasta.
2) Toimintaterapian alaa koskeva syventymisaihe valitaan parina/kolmikkona ja työstetään siitä esittely, josta käydään ammatillista keskutelua pienryhmässä. Kootaan kirjallisuus ym. lähdemateriaali, jonka voi jakaa pienryhmäläisille (tehtävä valmistellaan omaehtoisena työskentelynä).
3) Syventymis aiheet esitellään ja niistä käydään ammatillista keskustelua pienryhmissä viikon 33 lopulla (ajankohta ja ryhmäjaot tarkentuvat)
4) Yksilöllinen ammatillinen kehityssuunnitelma (yksilöllinen kirjallinen tehtävä, moodlessa materiaalia, joka auttaa tehtävän tekoa)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Itsenäisessä opiskelussa osa voi toteutua työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennakkotehtävä eli kooste - Ammatilinen harkinta/clinical reasoning palautetaan 19.5. mennessä.
Yksilöllinen kehittymissuunitelma on palautettava 31.7.2019 mennessä omaan.
Syventymisaiheen alustus ja sen kirjallisuuslista palautetaan, esitellään ja siitä keskutellaan viikko 33 (ajankohta tarkentuu)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esitykseen voi oman osuuden äänittää käyttäen esim. Sceen cast o matic applikaatiota.

Lisätietoja opiskelijoille

14.5. klo 9-11 info.
Ennakkotehtävä palautus 19.5. mennessä.
Ohjauskerta 20.5. tai 25.5. syventymisaiheen suunnitelman hyväksyttäminen.
31.7.2019 on oman uran kehittymissuunnitelma tehtävän ehdoton palautuspäivä.
Alustukset pidetään viikolla 33, johon mennessä esitys ja siihen liittyvä kirjallisuuslista lähdemateriaalista palautetaan omaan.
-
Opintojakso tarkoitettu vain toimintaterapian opiskelijoille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissa tehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä Ammatillinen harkinta = hyväksytty/täydennettävä
Syventymisaiheen alustus ja keskustelu sekä alustuksesta laadittu kooste, kirjallisuus= 0-5
Oma kehittymissuunnitelma = hyväksytty/täydennettävä - voi vaikuttaa korottavasti arvosanaan.

Esitietovaatimukset

Harjoittelu 2 ja 3.