Everyday Life of Families and Children in Finnish Society (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 18.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Wellbeing
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Social Services
Opettaja
- Satu Hakanen
- hyvinvointi sosiaaliala
Ryhmät
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Aika ja paikka
OPINTOJAKSON AIKATAULU:
Aikataulu päivittynyt 11.8.2020!
Monimuoto polun opiskelijat osallistuvat orientaatioon, 3.9., 4.9. ja ryhmätenttiin. Myös muiden päivien opetukseen voi osallistua.
21.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 ORIENTAATIO Lapset ja lapsuus Suomessa, pakollinen läsnäolo
2.9.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 luento, Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
3.9.2020 12.45-16.00 MPA6009 luento, Lasten ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät
4.9.2020 klo 8.30-11.45 MPA4009 luento, Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
17.09.2020 12.45 - 16.00 MPA6009 luento, Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa
23.9.2020 08.30 - 11.45 Kenttätehtävän/oppimistehtävän purku
01.10.2020 08.30 - 11.45 MPA5018 RYHMÄTENTTI
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali/Exam material:
Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English
JA
Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.
Kenttätehtävään liittyvä materiaali ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä
HUOM! Tämä on ryhmän SXH20K1 aikataulu. SXH20K2 ryhmän edellytetään osallistuvan tämän aikataulun mukaiseen kurssin orientaatioon, luennolle 4.9. sekä ryhmätenttiin. Myös muille opetuskerroille voi osallistua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
01.10.2020 08.30 - 11.45 MPA5018 RYHMÄTENTTI
Uusintamahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27 h =135 h
Sisällön jaksotus
Luentoja sekä kenttätehtävä, joka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana.
Opintojakso päättyy ryhmätenttiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opetus on suomenkielellä, luentomateriaaleina käytetään myös englantia. Tehtävä ja tentti on mahdollista tehdä englanniksi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä