Oppiminen varhaislapsuudessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ78-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
Ryhmät
-
SXH18S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG18S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa tukea ja ohjata lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Hän osaa tukea ja rikastuttaa lapsen leikkiä. Hän osaa havainnoida ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä ja lapsiryhmän monenlaisia tarpeita sekä huomioida ne toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tuen menetelmiä ja varhaisen tukemisen käytäntöjä.
Sisältö
Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset. Lähikehityksen vyöhyke. Tutkiva oppiminen. Lapsen kehityksen ja toiminnan havainnointi, dokumentointi ja tukeminen. Vertaissuhteet. Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
Aika ja paikka
Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Helenius - Lummelahti 2013 Leikin käsikirja. PS-kustannus. Sivut 13 - 161.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Tarinasta leikiksi -tarinallisen leikin käsikirja
.https://www.edu.fi/download/187568_tarinasta_leikiksi_kasikirja_2017.pdf
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Dowling M. (2010). Young children's personal, socilat & emotional development. Sage.
Elena Bodrova (2008) Make believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s dilemma of early childhood education, European Early Childhood Education. Research Journal, 16:3, 357-369.
Hakkarainen, P., Bredikyte. M. & al. Narrative environments for play and learning (NEPL)" guidelines for kindergarten and school teachers working with 3-8 years-old-children. 2017.
English additional material will be announced before study unit begins.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 09.11.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 Exam
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
Kansainvälisyys
Ilmoitetaan myöhemmin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x 27h = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus on opintojaksolla sekä suomeksi että englanniksi. Luennot ovat pääosin suomeksi, Materiaalit (luento- ja tenttimateriaalit) ovat kahdella kielellä. Opiskeijat saavat käyttää suomea tai englantia.
22.09.2020 12.45 - 16.00 MPB6023 Orientaatioluento (yhdessä Varhaiskasvatuksen perusteet -kurssin kanssa)
02.10.2020 08.30 - 11.45 MPA4009 Luento
08.10.2020 12.45 - 16.00 MPD1002 Luento
21.10.2020 12.45 - 16.00 MPA6009 Luento
22.10.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 Luento
04.11.2020 12.45 - 16.00 MPA5015 ja MPA6012 Oppimistehtävän esittely (pakollinen osallituminen)
09.11.2020 12.45 - 16.00 MPB1005 Tentti
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa. Jotkut luennoista voivat sisältää itsenäistä työtä. Tästä ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.