Special Education in Different Phases of Life (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ76-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Wellbeing
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Social Services (in English)
- Social Services
Opettaja
- Ulla Saukkonen
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH19K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, päivä
-
SXG19S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH19K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee erityiskasvatuksen peruskäsitteet, arvolähtökohdat ja tavoitteet. Hän tuntee keskeiset kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet ja tuen tarpeet eri ikäkausina. Opiskelija osaa tukea asiakkaiden ja heidän perheidensä elämänhallintaa ja toimintakykyä sekä arkielämän sujuvuutta.
Sisältö
Erityiskasvatusta ja sen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet eri ikäkausina. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki. Erityisvarhaiskasvatus, erityisopetus, oppilashuoltotyö, ammatillinen erityisopetus, valmentava ja kuntouttava opetus. Muut erityiskasvatuksen palvelut ja tukimuodot. Aiheeseen liittyvä lainsäädäntö.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
1) Salakari A. ja Virta M. (2018): ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0 Tutkittua tietoa ja käytännön vinkkejä. Tammi (täysin uudistettu painos) sivut 1-91 (osa 1)
2) YLE Tiedeykkönen Extra (2017): Oppimisvaikeudet (löytyy https://areena.yle.fi/audio)
• Osa 1: Lukivaikeus voi haitata vielä työelämässäkin
• Osa 2: Dyskalkulia vaikeuttaa muttei estä laskemaan oppimista
• Osa 3. Hahmotushäiriö voi vaikuttaa kellon tuntemiseen ja kartanlukutaitoon
• Osa 4: Huono työmuisti hankaloittaa päässälaskua ja muita arkisia toimia
3) YLE Tiedeykkönen (2019): Tätä on autismin kirjo - monimuotoisia häiriöitä, kehityksellisiä ongelmia, mutta myös erityislahjakkuutta (löytyy https://areena.yle.fi/audio)
4) Puustjärvi, A. ja Repokari, L. (2017): Lasten käytöshäiriöihin tulee puuttua ajoissa. Lääkärilehti 21/2017
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/lasten-kaytoshairioihin-tulee-puuttua-ajoissa/?public=0a34f8bb355a519541d62d6aa8f29986
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-työtilassa, verkkokurssin alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaisuudessaan verkkotyöskentelynä moodle-oppimisalustalla (suomenkielinen)
- verkkotentti (monivalintakysymyksiä)
- kirjallisia oppimistehtäviä
Opintojakson suorittaminen aloitetaan tentistä, Tentin jälkeen muut osiot voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso suoritetaan kokonaisuudessaan verkkotyöskentelynä 1.9.-.30.11. välisenä aikana. Opintojakson suorittaminen aloitetaan tentistä, Tentin jälkeen muut osiot voi suorittaa haluamassaan järjestyksessä.
Opintojakson moodle-työtila avataan syyskuun alussa ja opintojakson tehtävät tulee suorittaa marraskuu loppuun mennessä.
Tarkemmat OHJEET MOODLE TYÖTILAAN KIRJAUTUMISEEN saatte sähköpostilla elokuun aikana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti ja oppimistehtävät