Asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja analyysi, neuroanatomia ja -fysiologia (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BV52-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
19.10.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Matti Kantola
- Anou Londesborough
- Eveliina Holmgren
Vastuuopettaja
Anou Londesborough
Ryhmät
-
SXA19S1Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija hahmottaa ihmisen käyttäytymisen ja hyvinvoinnin holistisena, psykofyysis-sosiaalisena kokonaisuutena ja ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä sekä psyykkisestä toimintakyvystä. Opiskelijalla on perusvalmiuksia psyykkisesti oireilevan tai päihdeongelmaisen asiakkaan hyvään kohtaamiseen: Hän tunnistaa yleisimpiä mielenterveys- ja päihdeongelmien aiheuttamia haasteita asiakaskontakteissa ja osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyden asiakkaan hoidossa sekä tarvittaessa ohjata mielenterveyslain puitteissa muihin palveluihin. Opiskelija tunnistaa erilaisia elämän- ja traumaattisten kriisien tunnusmerkkejä ja osaa kohdata kriisissä olevan tai traumatisoituneen asiakkaan. Opiskelija ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen eritaustaisten ihmisten sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille. Opiskelija tuntee ihmisen elinkaaren kehitysvaiheet sekä huomioi eri-ikäisten asiakkaiden erityispiirteet ja haasteet. Opiskelijalla on perusvalmiudet selviytyä haastavissa asiakastilanteissa. Opiskelija on selvillä lapsen kehityksestä eri ikäkausina ja ihmisen elinkaaren eri vaiheista. Opiskelija tuntee eri-ikäisten asiakkaiden erityispiirteet ja haasteet. Opiskelija tutustuu ja tunnistaa erityisryhmien erityispiirteet ja - tarpeet ja osaa huomioida niiden vaikutukset omassa työssään.
Hermoston anatomia 3 op
Opiskelija kuvaa hermosolun rakenteen, hermoimpulssin muodostumisen ja johtumisen sekä impulssin välittymisen seuraavaan soluun. Hän osaa selittää hermoston kehityksen pääpiirteet, hermoston perusrakenteen ja hermoston osien tärkeimmät tehtävät käyttäen ammatillista terminologiaa. Opiskelija kuvaa erityisesti raajojen keskeisimpien hermojen kulun ja kertoo niiden hermottamat lihasryhmät ja ihoalueet. Hän tunnistaa yleisimmät hermovauriot ja niiden oireet.
Sisältö
• Kokonaisvaltainen näkemys ihmisen toiminnasta
• Mielenterveys ja psyykkinen toimintakyky
• Asiakkaan mielenterveyden häiriö tai päihdeongelma
• Kriisit ja traumat
• Psyykkiset voimavarat
• Psyykkinen kehitys ikävaiheteorioiden kautta sekä osa-alueittain
• Haastavat asiakastilanteet, hyvä vuorovaikutus ja oma jaksaminen
• Eri-ikäryhmien erityispiirteet
• Motorinen kehittyminen
• Lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden kehitysvaiheet
• Eri-ikäisten asiakkaiden
• toimintakyvyn sekä osallisuuden edistäminen
• Toimintakyky
• Osallisuus
• Pystyasento, tasapaino ja liike
• Kävelyn analyysi
• Toimintakyvyn arviointimenetelmät
Ammatilliset mekaniikan perusteet 1 op
Biomekaniikka oppialana, biomekaniikan hyödyntäminen alan työkäytännöissä. Kudosten ja rakenteiden biomekaaniset ominaisuudet. Raajojen ja selkärangan biomekaniikka. Apuvälinealan tuotteiden ja ratkaisujen biomekaaninen mallinnus. Kävelyn biomekaaninen analyysi. Laboratorioharjoitukset.
Hermoston anatomia 3 op
Hermosolun rakenne ja toiminta. Hermoston kehityksen pääpiirteet. Keskushermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet: sensoriset, motoriset ja autonomiset toiminnot. Ääreishermoston rakenteen ja toiminnan peruspiirteet. Raajojen ääreishermojen lähtö punoksista, kulku ja hermotuskohteet. Tavallisimmat hermovauriot ja niiden oireet.
Opiskelija kuvaa toimintakyvyn eri osa-alueiden merkityksen ja vaikutuksen apuvälinepalveluun.
Opiskelija saa valmiuksia havainnoida ja analysoida toimintakykyä apuvälineiden valinnassa,
apuvälinepalvelun suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tutustuu fyysisten
toimintojen analyysissa ja arvioinnissa käytettäviin menetelmiin. Opiskelija hallitsee mekaniikan perusteet. Opiskelija kuvaa alalla käytettäviä materiaaleja ja tuotteita mekaniikan periaatteiden ja käsitteiden avulla. Opiskelija arvioi biomekaanisen lähestymistavan merkityksen alan työkäytännöissä. Opiskelija kuvaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden biomekaaniset ominaisuudet ja niissä tapahtuvat biomekaaniset muutokset (ikä, liikunta, vammat). Opiskelija kuvaa mekaniikan käsittein tuki- ja liikuntaelimistöön kohdistuvia voimia ja analysoi niitä käytettäessä apuvälineitä. Opiskelija käyttää biomekaanisia kävelyn analyysilaitteita ja tulkitsee saatuja tuloksia.
Oppimateriaalit
Psykologia:
- Palosaari, E (2013) Lupa särkyä. Kriisistä elämään. Edita. Helsinki. TAI
- Saari, S (2012) Kuin salama kirkkaalta taivaalta: kriisit ja niistä selviytyminen. Otava.
- Toivio T & Nordling, E (2013) Mielenterveyden psykologia. Edita. Helsinki. Luvut 1-6 ja luku 8.
- Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L, Ruoppila, I. (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: WSOY. Sivut 14-40, 77-94, 142-161, 178-237, 287-307.
- Estlander, A-M. 2003. Kivun psykologia. Sanoma Pro Oy.
Biomekaniikka: Kauranen Kari; Nurkka Niina (2010). BIOMEKANIIKKAA LIIKUNNAN JA TERVEYDENHUOLLON AMMATTILAISILLE LTS:N JULKAISUSARJA. Liikuntatieteellinen seura ry. (2010). Muu materiaali ja kirjallisuus kurssin alkaessa OMAssa
Perusfysiikka: Materiaali annetaan kurssin alussa OMAssa
Neuroanatomia ja -fysiologia:
- luentomateriaali
- ääreishermosto-moniste
- Vierimaa, H. & Laurila, M. Keho - anatomia ja fysiologia. WSOY.
- Gilroy, A.M. ym. Atlas of Anatomy. Latin Nomenclature. Thieme.
Opetusmenetelmät
Psykologia, liikkuminen ja toimintakyky: aktivoiva lähiopetus, kirjallisuuden opiskelu, opintokäynti, ohjatut tehtävät: ryhmäoppimistehtävä ja seminaari
Perusfysiikka: Fysiikan perusteiden hyödyntäminen kehon rasituksissa.
Neuroanatomia ja -fysiologia: lähiopetus
Biomekaniikka: liikelaboratoriomittaukset, ryhmäoppimistehtävä, seminaari
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Psykologia, liikkuminen ja toimintakyky: Työelämäläheinen opetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuroanatomian ja -fysiologian tentit:
1. osatentti to 3.12.2020 klo 8.30-9.30
2. osatentti ke 16.12.2020 klo 8.30-9.30
Uusintatentit:
SU202101 ma 25.1.2021
SU202102 ti 23.2.2021
Kansainvälisyys
-
Sisällön jaksotus
Opintojakson osat:
psykologia 2op
neuroanatomia ja -fysiologia 3op
voimavarainen ohjaaminen 1,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Ym. on hyväksynyt ja katsonut meidän lakimies.
Englanninkielinen versio päivitetään myöhemmin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neuroanatomian ja -fysiologian tentit, arviointi asteikolla 0-5 (vaikutus opintojakson loppuarvosanaan 30%)
voimavarainen ohjaaminen, arviointi hyväksytty/täydennettävä
Esitietovaatimukset
Seuraavat opinnot suoritettuna ennen opintojaksoa:
SA00BM12 Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 1 , Fysiologia ja Patofysiologia.
SA00BM84 Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 2, Ortopedia, Fysiatria, Kirurgia
Lisätiedot
Toimintakyky. Osallisuus. Pystyasento, tasapaino ja liike. Kävelyn analyysi. Toimintakyvyn arviointimenetelmät. Ammatilliset mekaniikan perusteet (1 op): Biomekaniikka oppialana, biomekaniikan hyödyntäminen alan työkäytännöissä. Kudosten ja rakenteiden biomekaaniset ominaisuudet. Raajojen ja selkärangan biomekaniikka. Apuvälinealan tuotteiden ja ratkaisujen biomekaaninen mallinnus. Kävelyn biomekaaninen analyysi. Laboratorioharjoitukset.