Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (verkko-opiskelu) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU37-3054

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2020 - 24.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 300
Koulutus
Optometrian tutkinto-ohjelma
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00BU37-3054 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.

Sisältö

•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka

Työmuodot

Verkkokurssi, teoriaosuus suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki 24.02.2020-15.5.2020.

Tähän opintojaksoon kuuluu myös menetelmäpajojen suorittaminen. Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja. Menetelmäpajoista opiskelija valitsee kaksi erilaista, joihin osallistuu.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana. Opiskelija valitsee omaan aikatauluun parhaiten sopivat.
Suoritusmerkinnät kerätään pajaa pitävältä opettajalta Moodlealustalta tulostettavaan passiin, joka palautetaan opintojakson vastuuopettajalle. Kaksi pajaa siis riittää.

(Vaihtoehtoinen suoritustapa tälle Moodlessa suoritettavalle 5 op verkkokurssiopintojaksolle on suorittaa kirjatenttitoteutus 5 op, katso ohjeet toteutuksesta: Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (kirjatentti) SX00BU37-3056. Kirjatenttitoteutukseen ei sisälly menetelmäpajojen suorittamista).

Valitset siis vain toisen toteutuksen, jolle ilmoittaudut.

Vastuuopettaja Kaarina Pirilä.

Aika ja paikka

Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 24.02.2020 ja sulkeutuu 15.5.2020.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Moodlessa. Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 15.5., jolloin Moodle sulkeutuu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan resurssi 5 x 27h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Kaikki suoritukset palautettava viimeistään 15.5., jolloin Moodle sulkeutuu.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Mukava verkkokurssi, tervetuloa opiskelemaan!

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Myös verkkotentti on suoritettava hyväksytysti.

Menetelmäpajat hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Siirry alkuun