Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (lähitoteutus, sosiaaliala) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BU37-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 21.10.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jyrki Konkka
- Miia Ojanen
Vastuuopettaja
Miia Ojanen
Ryhmät
-
SXH17K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Oppimateriaalit
A. Alexandrova: A Philosophy for the Science of Well-Being, luvut: Introduction, 4, 6, appendices
T E. Damer: Attacking Faulty Reasoning, luvut 1 - 4 (PDF)
TENK: Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen (PDF)
Lähiopetusmateriaali
Muusta suositeltavasta kirjallisuudesta kerrotaan lähiopetusken yhteydessä
Opetusmenetelmät
Luento
Oppimistehtävä
Kirjallisuus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ke 3.10.2018 klo 10 TENTTI
Uusinnat: marraskuu 2018 ja tammikuu 2019
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 36 t.
Tentti 2 t.
Purku 4 t.
Itsenäinen työskentely 93 t.
= kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen
= oppimistehtävän tekeminen
Sisällön jaksotus
Ma 27.8. 12.30 S102 Aloitus: yleinen johdanto ja tehtävänanto
Ke 29.8. 10.00 S102 Sosiaalialan tutkimuksellinen perusta: paradigma
Ti 4.9. 12.30 S604 Tiedonhaku tietokannoista, Ryhmä A ja B
Pe 7.9. 10.00 S102 Teorian- ja käsitteenmuodostus; Teorian merkitys sosiaalialan T&K-työssä: Tapaus: Hyvinvointi
Ma 10.9. 12.30 S102 Kriittinen ajattelu: tutkimuskäytännön yleiset perusteet
Ke 12.9. 12.30 S102 Tieteellinen tieto ja tiedonkäsitys
Ma 17.9. 12.30 S102 T&K-työn etiikka
Ke 19.9. 12.30 S102 T&K-työn prosessi ja suunnittelu
Ma 24.9. 10.00 S102 Menetelmän valinta
Ke 3.10. 10.00 S102 TENTTI
Ke 10.10. 10.00 S209 PURKU
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen
Oppimistehtävä, 0 - 5
Tentti, 0 - 5
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.