Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU35-3109

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 20.09.2020

Ajoitus

18.08.2020 - 22.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 24

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Laura Lee Calonius
  • Hannaleena Risku-Kauppila
  • Pirkko-Leena Kuosa
  • Timo Raatikainen
  • Mirka Peththahandi

Ryhmät

  • SXF20S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee moninaisen fyysisen, sosiaalisen ja digitaalisen
opiskeluympäristönsä. Opiskelija tietää Metropolian Ammattikorkeakoulun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet, säännöt ja opiskelukäytännöt. Opiskelija tuntee Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijapalvelut ja opintojen kannalta keskeiset tieto- ja tiedonhakujärjestelmät. Opiskelija tuntee opetussuunnitelman rakenteen niin, että osaa suunnitella opintojaan ja niiden edistymistä Oppijan polun tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää projektioppimisen periaatteet ja sen edellyttämät työskentely- ja opiskelutavat. Opiskelija ymmärtää ryhmässä oppimisen periaatteet ja ottaa vastuuta yhdessä opiskelemisesta.
Opiskelija tunnistaa aikaisemman osaamisensa suhteessa oman ammattikorkeakoulututkinnon
osaamisvaatimuksiin ja osaa sen perustella suunnitella opintojen toteutumista (AHOT). Opiskelija tunnistaa opiskeluun liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan sekä osaa kehittää oppimis- ja opiskelutaitojaan. Opiskelija tuntee kansallisia ja kansainvälisiä työelämämahdollisuuksiaan ja tietää, miten hän voi kehittää kansainvälisyysosaamistaan.
Alakohtaiseen työelämätietoon liittyvät osaamistavoitteet määritellään tarkemmin toteutuksen kuvauksessa.

Sisältö

Yhteiset sisällöt:
•Fyysinen, sosiaalinen ja digitaalinen monimuotoinen opiskeluympäristö
•Ammattikorkeakouluopiskelun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet ja säännöt
•Opiskelijapalvelut: opintotoimisto, opiskeluhyvinvointi, opinto-ohjaus, kansainvälisyyteen liittyvät palvelut, opiskelijakunta METKA, kirjasto ja tietopalvelut, tietohallintopalvelut
•Oppijan polku ja projektioppiminen
Tutkintokohtaiset sisällöt:
•Opetussuunnitelmat ja opintojen suunnittelu (AHOT, hops)
•Ryhmässä oppiminen
•Oppimis- ja opiskelutaidot
•Alakohtainen työelämätieto ja kansainvälisyysosaaminen
* Alakohtaisen työelämätiedon sisältö täsmennetään toteutuksen kuvauksessa”.

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kemian ja biokemian perusteiden diat.
Suositeltava muu oppimateriaali:
Sand, O. ym.: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro.
- kappale "Kemian ja fysiikan perusteet"
- sama kappale on luettavissa myös em. teoksen edeltäjästä, jonka nimi on sama, mutta ensimmäinen kirjoittaja on Bjålie, J.G.

Opetusmenetelmät

lähiopetus
tutorointi
projektityöskentely
yhteistoiminnallinen oppiminen
Tietotekniikka 1 op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustumiskäynti työelämään (itseohjautunut)
Opinnäytetyöseminaari 4.12.2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 2 7h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojen alku

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suomeksi
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Projektitehtävä
Arvioinnin perusteet: aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja projektityöskentelyyn
Kemian ja biokemian perusteista tentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.