Oppimisen valmiudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BU35-3081
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 30.09.2018
Ajoitus
21.08.2018 - 14.09.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Soile Bergström
- Seija Mäenpää
- Eveliina Korpela
- Päivi Eskelinen-Roos
Vastuuopettaja
Soile Bergström
Ajoitusryhmät
- Avoin amk: Polku: Sosiaaliala (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SXH18S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Pienryhmät
- Avoin amk: Polku: Sosiaaliala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee moninaisen fyysisen, sosiaalisen ja digitaalisen
opiskeluympäristönsä. Opiskelija tietää Metropolian Ammattikorkeakoulun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet, säännöt ja opiskelukäytännöt. Opiskelija tuntee Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijapalvelut ja opintojen kannalta keskeiset tieto- ja tiedonhakujärjestelmät. Opiskelija tuntee opetussuunnitelman rakenteen niin, että osaa suunnitella opintojaan ja niiden edistymistä Oppijan polun tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää projektioppimisen periaatteet ja sen edellyttämät työskentely- ja opiskelutavat. Opiskelija ymmärtää ryhmässä oppimisen periaatteet ja ottaa vastuuta yhdessä opiskelemisesta.
Opiskelija tunnistaa aikaisemman osaamisensa suhteessa oman ammattikorkeakoulututkinnon
osaamisvaatimuksiin ja osaa sen perustella suunnitella opintojen toteutumista (AHOT). Opiskelija tunnistaa opiskeluun liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan sekä osaa kehittää oppimis- ja opiskelutaitojaan. Opiskelija tuntee kansallisia ja kansainvälisiä työelämämahdollisuuksiaan ja tietää, miten hän voi kehittää kansainvälisyysosaamistaan.
Alakohtaiseen työelämätietoon liittyvät osaamistavoitteet määritellään tarkemmin toteutuksen kuvauksessa.
Sisältö
Yhteiset sisällöt:
•Fyysinen, sosiaalinen ja digitaalinen monimuotoinen opiskeluympäristö
•Ammattikorkeakouluopiskelun keskeisimmät opiskeluun liittyvät ohjeet ja säännöt
•Opiskelijapalvelut: opintotoimisto, opiskeluhyvinvointi, opinto-ohjaus, kansainvälisyyteen liittyvät palvelut, opiskelijakunta METKA, kirjasto ja tietopalvelut, tietohallintopalvelut
•Oppijan polku ja projektioppiminen
Tutkintokohtaiset sisällöt:
•Opetussuunnitelmat ja opintojen suunnittelu (AHOT, hops)
•Ryhmässä oppiminen
•Oppimis- ja opiskelutaidot
•Alakohtainen työelämätieto ja kansainvälisyysosaaminen
* Alakohtaisen työelämätiedon sisältö täsmennetään toteutuksen kuvauksessa”.
Opetusmenetelmät
Opiskelu oppilaitoksessa (mm. ryhmissä työskentely, itsenäinen opiskelu), itsenäinen työskentely, vierailut työelämästä ja jalkautuminen Myllypuroon.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäpaneeli
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat: Päivi Eskelinen-Roos, Seija Mäenpää, Soile Bergström ja Eveliina Korpela.
Opintojakso on tarkoitettu SXH18S1-ryhmän opiskelijoille.
Sosionomiopinnot alkavat tämän opintojakson puitteissa, joka toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 21.8. - 11.9.2018.
Opintojakson suoritustapa ja tarkempi aikataulu täsmentyy opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi hyväksytty - hylätty (=täydennettävä) muodostuu lähiopetukseen osallistumisesta, tehtävistä (henkilökohtaisia, ryhmä ja proejktitehtäviä) ja HOPS-keskustelusta sekä tentistä.
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.