Äitiyshuolto, lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BP53-3051
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
10.08.2020 - 06.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riikka Kukonlehto
- Janni Koski
- Anne Tammivuori
Vastuuopettaja
Riikka Kukonlehto
Ryhmät
-
SXO19S2BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perusteet
- ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- ymmärtää sairauden ja sairaalahoidon merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä ja arvioida kriittisesti omaa toimintaansa.
Sisältö
Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Raskauden kulku, synnytys ja lapsivuodeaika
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
Lasten ja nuorten hoidon tarpeen arviointi ja keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
Äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
Lapsen, nuoren ja perheen tuki ja ohjaus hoitotyössä, vanhemmuuden tukeminen
Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
Keskeiset lasten- ja nuorten sairaudet
Aika ja paikka
Tiedot löytyvät lukujärjestyksestä.
Oppimateriaalit
Äitiyshuollon materiaali:
Luentomateriaali
Katri Ryttyläinen ja Sirpa Valkama: Seksuaalisuus hoitotyössä (2010). Edita Prima 2010.
Lasten ja nuorten hoitotyön tenttimateriaali:
- Storvik-Sydänmaa, S.ym. 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
- Luentomateriaali sekä muu opettajan opintojaksolla osoittama materiaali esim. tutkimukset tai artikkelit.
- Itsenäiset tehtävät
- Rajantie, J., Mertsola, J. & Heikinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Duodecim. Tenttikirja löytyy sähköisenä oheisesta linkistä:
http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04498&p_selaus=16599.
(Orientaatiossa selviää lukukappaleet.)
Oheiskirjallisuutta opintojaksolle
Ivanoff et al 2006: Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY
James, S., Nelson, K & Ashwill, J. 2013. Nursing Care of Children. Principles & Practice. Elsevier. Sivut:168-173, 185-192, 276-279, 299-300
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi. Tammi.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Laboraatio/simulaatio-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle osallistuminen on edellytys Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoittelun suorittamiseksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskutentti: opintojakson aikana on mahdollista suorittaa varsinainen lääkelaskutentti ja kaksi sen uusintaa. Mikäli opiskelija ei pääse näistä tenteistä läpi tulee opiskelijan mennä lääkelaskupajaan harjoittelemaan ja suorittamaan lääkelaskukoe.
Teorian tentti näkyy lukujärjestyksessä
Uusintatentit: Teoriatentin uusintamahdollisuus on kahdessa yleisessä uusinnassa. Tämän toteutuksen uusintakerrat ilmoitetaan orientaatiossa. Mikäli opiskelija ei saa suoritettua opintojakson tenttiä kahdessa uusinnassa, tulee hänen suorittaa koko opintojakso uudelleen toisella toteutuksella.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia toteutustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Itsenäisen opiskelun tunneista osa näkyy lukujärjestyksessä ja osan itsenäisestä työskentelystä opiskelija voi valita vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta.
Sisällön jaksotus
Tarkempi aikataulu selviää lukujärjestyksestä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että 1. lukuvuoden opinnot ovat suoritettuna.
Opintojaksolla pakollista läsnäoloa vaatii orientaatioon osallistuminen, laboraatiot/simulaatio-opetus sekä pitkäaikaisesti sairaan lapsen seminaariesityksiin osalistuminen. Myös muuhun lähiopetukseen osallistuminen on erittäin suotavaa.
Opintojakson orientaatiossa käydään läpi opintojakson pelisäännöt, opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat sekä ohjeistetaan pienryhmätyöskentelyä. Opettajalle palautettavien tehtävien lisäksi opiskelijan oppimisen avuksi on suunniteltu muita itsenäisiä tehtäviä, jotka ohjaavat oppimista. Näitä tehtäviä ei tarvitse palauttaa opettajalle.
Opiskelijan Ahot halemukset/päätökset ja mahdolliset pedagogiset ratkaisut tulee olla opintojakson opettajilla tiedossa 1 kk ennen opintojakson alkua.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettaja Riikka Kukonlehdolle mahdollisimman hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään opintojakson alussa.
Tämä opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXO19S2B opiskelijoille, ja opintojaksolle otetaan 30 opiskelijaa laboraatio-opetuksen mahdollistamiseksi. Mahdollisuuksien mukaan voimme harkita ylimääräisten opiskelijoiden mukaan ottamista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 0-5 (Sisältää lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentaudit)
Lääkelaskut HYV/HYL
Kirjalliset tehtävät HYV/HYL (Äitiyshuollossa itsenäinen yksilötehtävä).
Seminaarityö ja seminaariin osallistuminen HYV/HYL (pienryhmä tehtävä liittyen pitkäaikaisesti sairaan lapsen hoitotyöhön)
Laboraatiot/simulaatiot (HYV/HYL)