Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BP03-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
16.08.2021 - 15.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Marita Räsänen
Vastuuopettaja
Marita Räsänen
Ryhmät
-
SXQ21K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op
-
SXQ18S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön toteuttamisessa ja johtamisessa
- kykenee toimimaan monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä johtamaan niiden toimintaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana
- kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa seurata kustannuksia ja ehkäisevän työn sekä varhaisen tuen vaikuttavuutta terveydenhoitajatyössä
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.
- osaa vahvistaa näyttöön perustuvaa kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamistaan terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään.
Sisältö
Kehittävä työote, itse- ja vertaisarviointi
Urakehitys
Terveyden edistämisen johtaminen
Hyvinvointistrategiat ja hyvinvointikertomukset
Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus
Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet
Oman työn johtaminen ja reflektiivinen työote
Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä
Vaikuttavuuden mittaaminen
Kustannusseuranta ja tehokkuus
Työyhteisön hyvinvointi ja työnohjaus
Asiakkuusosaamisen, asiakaspalaute, palveluohjaus
Muutoksen varhainen tunnistaminen ja siihen reagointi
Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä
Palvelumuotoilu
Aika ja paikka
Orientaatio, Zoom,
Moodle -tehtävät 2 tehtävää
Moodle-tentti 4 kysymystä (vaihtoehtoinen toteutustapa 2 kysymystä)
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Vaihtoehtoisessa toteutustavassa on erillinen haku
Oppimateriaalit
Moodletehtävät: 1. Oman osaamisen markkinointi. 2. Hissipuhe
Tenttimateriaali 5 op:
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa. STM 2016 Verkko-osoite: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79134/STMraportti_johtaminen%20ja%20kehitt%c3%a4minen%20sosiaali-%20ja%20terveydenhuollossa23123016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kauppinen ja Kilpeläinen 2020. Minimitietoehdotukset Kunnan ja alueen laajoihin hyvinvointikertomuksiin
Verkko-osoite: https://thl.fi/documents/966696/1449811/Minimitietosisalto_kuntien_ja_maakuntien_hyvinvointikertomuksiin_2020_11_18.pdf/a457492a-7638-4bfb-00ef-fe6230a16386?t=1606901196805
Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta 2018, s 33-81 Verkko-osoite: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160883/39-2018-Optimoitu%20sote-osaaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Otala, L-M. & Mäki, T. 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Sote-ala muutoksen ytimessä. Case Helsingin sote. Teoksessa: Martela, F. & Jarenko, K. (toim.) 2017. Itseohjautuvuus. Luku 11, 265-287. Löytyy MetCat e-kirjana. 22 s.
Vaikuttavuuden arviointi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Verkko-osoite: https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/tutkimusraportti_2-2017.pdf
Lassila, A.2019. Terveydenhoitaja asiakasvastaavana. s72-75. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja (toim. Nikula) Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Ylikahri, K. 2019.Näyttöön perustuva toiminta ja työn kehittäminen. s 34-42. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja. 2020 (toim. Nikula). Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Opetusmenetelmät
Orientaatio 2-3t
Moodletehtävät
Moodletentti, yksilötentti .
Vaihtoehtoinen toteutustapa, Monialainen yhteistyö ja johtaminen 3 op, toteutuu monialaisena oppimisena yhteistyössä HY:n lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kanssa (erillinen haku)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle yksilötentti, arviointi T1-K5
Kts. vaihtoehtoinen toteutustapa
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen toteutustapa: 3 casea joita käsitellään moniammatillisesti ja 4 kontaktikertaa ilta-aikoina etänä, välitehtävät toteutuksen aikana.
Tenttimateriaali vaihtoehtoinen suoritustapa:
Moodletehtävät: 1. Oman osaamisen markkinointi. 2. Hissipuhe
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa. STM 2016 Verkko-osoite: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79134/STMraportti_johtaminen%20ja%20kehitt%c3%a4minen%20sosiaali-%20ja%20terveydenhuollossa23123016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta 2018, s 33-81 Verkko-osoite: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160883/39-2018-Optimoitu%20sote-osaaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Otala, L-M. & Mäki, T. 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Sote-ala muutoksen ytimessä. Case Helsingin sote. Teoksessa: Martela, F. & Jarenko, K. (toim.) 2017. Itseohjautuvuus. Luku 11, 265-287. Löytyy MetCat e-kirjana. 22 s.
Lassila, A.2019. Terveydenhoitaja asiakasvastaavana. s72-75. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja (toim. Nikula) Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Orientaatioluento , läsnäolo
Moodletyöskentely
Moodletentti 2t
Vaihtoehtoinen toteutustapa
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen orientaatioon
Moodletehtävät suoritettu hyväksytysti
Kirjatentti hyväksytysti moodlessa
Hyväksytty vaihtoehtoinen toteutustapa 3 op
Uusinnat:
2021
2022