Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2018 - 15.12.2018
Ajoitus
18.03.2019 - 26.05.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna-Riitta Mäkitalo
- Kati Kaplin-Sainio
- Satu Hakanen
Ryhmät
-
SXH18K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH18K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.
Sisältö
Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.
Aika ja paikka
Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille 18.3. - 26.5.2019.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti Myllypuron kampuksella.
Tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Oppimateriaalit
1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan
muu materiaali ilm. myöhemmin
2. Tenttikirjallisuus kohdassa tentti
3. Oppimistehtävän materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla
Opetusmenetelmät
aktivoiva luento
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
tentti
tenttimateriaali:
1) lähiopetuksen materiaali
2) Pihlaja, P. (2008). ´Behave yourself!´ Examining meanings assigned to children with socio-emotional difficulties. Disability & Society Vol.
23, No. 1, January 2008, 5–15
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09687590701725518
3) Alijoki, A., Suhonen, E., Nislin, M. ja Kontu, E. Pedagogiset toiminnat erityisryhmissä ja oppimisympäristön laatu.
http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2013/08/Alijoki-Suhonen-Nislin-Kontu-Sajaniemi-issue2-2.pdf
Sähköinen materiaali löytyy myös opintojakson OMAn työtilasta.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sijoittuu lukukauden periodille 18.3. - 26.5.2019
(tarkemmat ajat lähiopetuksesta ilmoitetaan myöhemmin, kun opintojakson opettaja on selvillä)
Mahdollisista muutoksia ilmoitetaan OMA-tiedotteella.
5 x 27 t yht. 135 t
tenttiin valmistautuminen 35 t
lähiopetuskerrat n. 30 t
oppimistehtävän tekeminen 74 t
Lähiopetusajat:
Sisällön jaksotus
lähiopetusta 32 t (joista pakollinen läsnä olo orientaatiokerralla sekä oppimistehtävien esittelykerroilla)
tentti 4 t
itsenäistä työskentelyä 99 t
Lisätietoja opiskelijoille
Oj on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmien SXH18K1, SXH18K2 varhaiskasvatuspolun opiskelijoille.
Oj:n vastuuopettajana toimii Anna-Riitta Mäkitalo (anna-riitta.makitalo@metropolia.fi )
Mikäli sinulle tulee kysymyksiä tai epäselvyyksiä ota yhteys häneen.
Tietoa oj:n tarkemmista tiedoista ja materiaaleista tulee oj:n työtilaan ennen oj:n alkua.
Toisena opettajana: ilmoitetaan myöhemmin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävä
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..
Hylätty (0)
Opintojakson arviointikriteeri, hylätty (0)
Opiskelija:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta opintojaksoon liittyvää alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä
- riittämätön ammatillinen tieto
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden erityisen tuen toteuttamisen tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa oj:n ydinosaamisen tavoitteet
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella toimintaa lapsilähtöisesti
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- perustella ryhmän ja oppimisprojektin toimintaan liittyvää organisointi- ja ohjausvalintoja