Social Participation and Exclusion (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO15-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 21.10.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Social Well-being
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Social Services
Opettaja
- Minna Lanne-Eriksson
- Päivi Eskelinen-Roos
Vastuuopettaja
Minna Lanne-Eriksson
Ryhmät
-
SXH18K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät. Hän ymmärtää huono-osaisuuden yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
Sisältö
Hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio. Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa.
Aika ja paikka
Opetus on tarkoitettu SXH16S1 opiskelijoille.
Opettajat; Minna Lanne-Eriksson ja Päivi Eskelinen-Roos
Opintojakson aikataulu:
30.1. klo 9-15 Opetus
31.1. klo 9-15 Työskentely
1.2. klo 9-15 Opetus
2.2. klo 9-15 Työskentely
3.2. klo 8-17 Matalat kynnykset
6.2. klo 9-15 Opetus
7.2. klo 9-15 Työskentely
8.2. klo 9-15 Opetus
9.2. klo 9-15 Työskentely
10.2. klo 9-15 Työkentely
13.2. klo 9-15 Opetus
14.2. klo 9-15 Työskeltely
15.2 klo 9-15 Opetus ja työskentely
16.2. klo 9-15 Lapinlahti
17.2 klo 9-11.45 Tentti
Oppimateriaalit
Suositeltavaa luettavaa;
1) Jiri Sironen & Ulla Saastamoinen (toim.) 2014. Köyhyys. Syitä ja seurauksia.
http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2014/11/K%C3%B6yhyys-syit%C3%A4-ja-seurauksia-verkkoversio.pdf
2) Raili Gothóni, Susanna Hyväri, Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2016. Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena – Diakonia-ammattikorkeakoulun tki-toiminnan vuosikirja 2
http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/9789524932752.pdf (s.9-24 ja s.67-84 ja s.217-232 ja s.275-289)
2) Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2016. Nuoret luukulla. Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura /Verkkojulkaisuja 84
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf (s. 128-133)
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, Opintokäynti, Osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, vierailijat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Matalat kynnykset -kenttätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135t opiskelijan työtä)
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opetus on tarkoitettu SXH18K1 opiskelijoille. Opettajat; Minna Lanne-Eriksson ja Päivi Eskelinen-Roos
Opintojakson työskentelyaikataulu: Päivät sisältävät sekä lähiopetusta että yksilö- ja ryhmissä työskentelyä.
10.9. klo 9-15
11.9. klo 9-15
12.9. klo 9-15
13.9. klo 9-15
14.9. klo 9.-15
17.9. klo 9-15
18.9. klo 9-15
19.9. klo 9-15
20.9. klo 9-15
21.9. klo 9-15
24.9. klo 9-15
25.9. klo 9-15
26.9. klo 9-15
27.9. klo 9-15
28.9. klo 9-12
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaadittavat suoritukset;
Oppimistehtävät 1, 2 ja 3 (hyväksytty- hylätty), jotka sisällytetään oppimispäiväkirjaan (T1-K5).