Methods for Research and Development Work (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN74-3131
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.03.2020 - 02.04.2020
Ajoitus
30.03.2020 - 15.06.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
School of Health Care
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 130
Koulutus
- Public Health Nursing
- Degree Programme in Emergency Care
- Nursing (in Finnish)
- Oral Hygiene
- Midwifery
- Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Anu Valtonen
- Anna Junnikkala
- Kaarina Pirilä
- Katja Hämäläinen
- Päivi Leskinen
Vastuuopettaja
Kaarina Pirilä
Ryhmät
-
SXK19K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma
-
SXK18S2B2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
-
SXL19S1Kätilötyön tutkinto-ohjelma
-
SXO19S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO19S2BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXK18S2B1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
-
SXQ19S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
-
SXP19S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO19S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXK18S2AEnsihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus
-
SXO19S2ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO19S1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- tuntee kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- ymmärtää kehittämistyössä käytettävien menetelmien ja työtapojen perustelut
- osaa kriittisesti arvioida eri menetelmillä tehtyjä suomen- ja englanninkielisiä tutkimuksia
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaa toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa viestiä englanniksi oman alansa työtehtävissä eri toiminta- ja kehittämisympäristöissä.
Sisältö
Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Keskeinen oman alan englanninkielinen käsitteistö ja terminologia
Aika ja paikka
Tutkimus- ja kehittämistyön osuuden (3 op) oppimisalustana on Moodle, joka aukeaa 30.3.2020 ja sulkeutuu 15.6.2020.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti
==============================
Ammatillisen englannin osuuteen (2 op) kuuluvat pakollinen orientaatio, jonka aikana opiskelija valitsee itselleen toisen kahdesta englannin suoritustavasta. Suoritustavat selostetaan orientaatiossa.
=============================
Oppimateriaalit
TK-osuus, 3 op:
Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.
===========================
Ammatillinen englanti: Moodle-alusta, josta annetaan tarkemmat tiedot orientaatiossa.Orientaatiota tai verkko-oppitunteja ei nauhoiteta.
===========================
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, jossa tutkimus- ja kehittämistyön teoriaosuus (3 op) suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki 30.3.2020-15.6.2020
Tässä opintojaksossa tarjotaan myös erillisiä menetelmäpajoja. Niiden suorittaminen on vapaaehtoista, mutta sitä suositellaan lämpimästi.
Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana.
TK-osuuden vastuuopettaja Kaarina Pirilä.
HUOM! Päivi Leskinen tarjoaa erillisiä tilastopajoja ja hänen tilastopajat ovat pakollisia. Niistä kannattaa lukea erillinen Päivin tiedote Omasta.
========================
Ammatillisen englannin osuus (2 op) suoritetaan joko itsenäisesti erilaisten tehtävien avulla tai osallistumalla verkko-oppitunneille ja tekemällä annetut kotitehtävät ja olemalla aktiivinen verkko-oppitunneilla. Osallistuakseen opetukseen opiskelijalla pitää olla olemassa verkkoyhteys, kuulokemikrofoni ja tietokone, jotta hän voi osallistua opetukseen tehokkaasti. Älykännykkä ei ole suositeltava osallistumisväline.
Englannin osuudessa on pakollinen orientaatio (ks. toteutuksen lukujärjestys) kaikille opintojakson englannin osuuden suorittaville osallistujille. Aikatauluihin saattaa tulla muutoksia. Tarkista aikataulut toteutuksen lukujärjestyksestä.
Englannin opettajat: Katja Hämäläinen ja Anna Junnikkala.
========================
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
TK-osuuden, 3 op, verkkotentti on Moodlessa. Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 15.6., jolloin Moodle sulkeutuu.
=====================
Ammatillinen englanti (2 op): Osio arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Saadakseen hyväksytyn suoritusmerkinnän opiskelijan pitää tehdä kaikki valitsemansa suoritusvaihtoehdon tehtävät. Suoritusvaihtoehdot selostetaan orientaatiotunnilla. Jos opiskleija ei tee kaikkia suoritukseen vaadittavia tehtäviä, hänen suorituksena on hylätty, ja hän osallistuu uudelle toteutukselle myöhemmin.
=====================
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkimus- ja kehittämistyön osuus 3 x 27h.
Sisällön jaksotus
TK-osuus, 3 op:
Opintojakson TK-osuuden (3 op) suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Kaikki suoritukset palautettava viimeistään 15.6., jolloin Moodle sulkeutuu.
=============================
Ammatillinen englanti: Kaikille pakollinen orientaatio ja valittu suoritustapa. Kaikki suoritukset pitää olla tehty valitun suoritustavan loppuun mennessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Mukava verkkokurssi, tervetuloa opiskelemaan!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TK-osuus, 3 op:
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Myös verkkotentti on suoritettava hyväksytysti.
Menetelmäpajat hyväksytty/hylätty
====================
Ammatillinen englanti: Osallistuminen orientaatioon, valitun suoritustavan mukaiset tehtävät ja suoritukset, kotitehtävien tekeminen ja aktiivisuus vaikuttavat arviointiin. Arviointi: hyväksytty-hylätty.
Lisätiedot
Arvioinnissa sovelletaan yhteistä arviointikehikkoa. Opintojakson arvioinnissa painottuvat erityisesti osaamisalueet Tietoperusta ja Eettisyys ja yhteistyö.