Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN42-3067

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

21.10.2019 - 22.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

(2016-2018) Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Suvi Hoffman
  • Veera Korpisalo
  • Kari Hyvärinen

Vastuuopettaja

Kari Hyvärinen

Ryhmät

  • SXK18S2B2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
  • SXK18S2B1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
  • SXK18S2A
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta yhteistyössä mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä kanssa eri toimintaympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
- ymmärtää mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen läheistensä hyvinvointiin
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä
- osaa tukea akuutissa kriisissä olevaa asiakasta
- osaa toimia monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Sisältö

Perustiedot huumaavista aineista ja päihdeongelmista (alkoholi, tupakka ja huumeet)
Mielenterveyshoitotyön ja päihdehoitotyön menetelmät
Akuutti kriisi ja sen hoito
Perustiedot keskeisimmistä
mielenterveysongelmista ja psykiatrisista sairauksista
Työparityöskentely, tiimityötaidot, kumppanuus ja verkostoituminen

Aika ja paikka

Sekä pakollisia lähiopetuspäiviä että etäopetusta. Opetuspaikkaunnat näkyvät lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista. Luvut erillisen listan mukaan.
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Saari, S. (2012, muutkin painokset käyvät). Kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kriisit ja niistä selviytyminen. Otava. s. 13-73 (traumaattiset tapahtumat, uhrit ja käsittelyprosessi) ja 142-149 (psyykkinen ensiapu).
Leiman, M. (2004). Vaikuttavuustutkimuksen pulmallisuus psykoterapiassa. Duodecim, 120, 2645-2653.
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Tunneilla annettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Hoitotyön viitekehyksenä on Recovery (toipumisorientaatio), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).
Opetusmenetelmät:
Aktivoiva luento
Nettioppimisympäristö (Moodle)
Käänteinen oppiminen (ennakkotehtävät)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op.
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 5 x 27 t = 135 t), joka koostuu osin kontaktiopetuksesta, ryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä kirjallisuuteen perehtymisestä (tärkeä!), ongelmanratkaisusta, kirjallisen työn tuottamisesta, vertaisarvioitavaan työhön perehtymisestä ja arvioinnista.
Toteutuksella tehdään arvioitava laaja tehtävä, lisäksi dialogitentit vaativat aiheen opiskelua itsenäisesti etukäteen. Päihdehoitotyön opetus tapahtuu pääasiassa verkkotehtävillä. Tehtävien tekoon / valmistautumiseen kannattaa varata aikaa.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

- Opintojakson suunnittelu vielä kesken, alla oleva voi vielä muuttua -
Opintojakso on varattu ensisiaisesti yllä manituille ensihoitajaopiskelijaryhmille.
Läsnäolo orientaatiotunnilla välttämätön. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työskentelyyn.
Itsenäiseen työskentelyyn tulee varata aikaa tuntien ulkopuolella (ennakkotehtävät, dialogitentit)
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla,
Edeltävät opinnot:
Yhden vuoden opinnot (noin 55 op) ja Lääkehoito 1.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät (0-5)
Lääkelaskukoe