Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BM86-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
21.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Panu Karhinen
- Satu Vahaluoto
Vastuuopettaja
Satu Vahaluoto
Ryhmät
-
SXC21K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija toteuttaa toiminnassaan kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee ikäihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa. Hän tunnistaa, että kuntoutus sisältää ikäihmiseen liittyvien toimenpiteiden lisäksi myös ikäihmisen ympäristöön vaikuttamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisia kuntoutuksen ja kuntoutumisen orientaatioita sekä kuntoutumisen yksilöllisen prosessin. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä ikäihmisen arjen selviytymistä edistäviä apukeinoja ja -välineitä. Hän osaa käynnistää apuvälineiden hankintaprosessin ja konsultoida tarvittaessa kuntoutuksen asiantuntijoita. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen geronteknologian tarjoamat mahdollisuudet vanhustyössä. Hän osaa ohjata ikäihmistä ja tämän läheisiä apuvälineiden ja geronteknologian käytössä. Opiskelija osaa arvioida asunnon muutostöiden tarpeita ja käynnistää asunnonmuutostyöprosessin.
Sisältö
Kuntouttava arki. Kuntoutumista edistävä työtapa ja sen mahdollisuudet ikäihmisen voimavarojen vahvistamisessa. Apuvälineet ja asiakaslähtöinen geronteknologia ikäihmisen arjen selviytymisen edistäjinä. Ympäristön esteettömyys, turvallisuus ja toimintakykyä edistävät ominaisuudet. Koti- ja toimintaympäristön suunnittelu ja muutostyöt.
Aika ja paikka
Opintojakson opetus:
21.09.2022 12.45 - 16.00 MPA2019 Opintojakson aloitus ja gerontologinen kuntoutus
04.10.2022 08.30 - 11.45 MPA4008 Geronteknologia /Panu Karhinen
04.10.2022 12.45 - 16.00 MPA 4008 Geronteknologia /Panu Karhinen
05.10.2022 08.30 - 11.45 MPB1029 ja MPA2028 Esteettömyys, apuvälineet ja asunnonmuutostyöt/Satu Vahaluoto
05.10.2022 12.45 - 16.00 MPB1029 ja MPA2028 Esteettömyys, apuvälineet ja asunnonmuutostyöt/Satu Vahaluoto
Oppimateriaalit
Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Lähiopetus
Oppimistehtävä
Reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
--------
Avoimen opiskelijalla oppimistekoina lähiopiskelu ja oppimistehtävät
Metropolian tietosuojaseloste: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5:
Osallistuminen lähiopetukseen/läsnäolovaatimus (ei mahdollisuutta osallistua opetukseen etänä)
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä(t)
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.