Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen (15 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BM51-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
SXC17K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kohtaamaan toimintakyvyltään erilaisia ikäihmisiä ja luomaan heidän kanssaan vuorovaikutteisen asiakas- ja ohjaussuhteen. Hän tunnistaa geronomin ammatillisuuden kehittymisen omassa toiminnassaan.
Opiskelija tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen yhteisöllisyyden vahvistamiselle sekä ikäihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja parantamiselle. Hän suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista ja monipuolista toimintaa pääkaupunkiseudun erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija soveltaa erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikäihmisten erityistarpeiden mukaan. Hän arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija tunnistaa vanhuspalvelujen verkoston ja asiakkaan palvelutarpeet. Hänellä on riittävät valmiudet toimia hätäensiapua vaativissa ja paloturvallisuutta uhkaavissa tilanteissa.
Sisältö
Projektityöskentely. Ryhmän toiminta ja ohjaaminen. Sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät (esim. musiikki, muistelu, draama ja kuvataiteet) yhteisöllisyyden edistämisessä. Terveysliikunta ja -neuvonta. Luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen esim. muistisairaiden toimintakyvyn tukemisessa.
Harjoittelu (7 op) päivätoiminta-, palvelu- tai kuntoutuskeskuksissa (sis. hätäensiapu- ja paloturvallisuusopetuksen 0,5 op). Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia yksittäisissä vanhustyön ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyöhön ja gerontologiseen tietoon
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön käsitteisiin ja gerontologiseen tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia hyvin vanhustyön tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisesti
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- kehittymätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- ei tunne vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä
Lisätiedot
Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.